Одним із пріоритетних завдань сучасного суспільства є забезпечення гармонійного розвитку молоді при збереженні і зміцненні її здоров’я. Теоретичний аналіз вітчизняних та зарубіжних джерел, присвячених вивченню методів збереження і зміцнення здоров’я студентів, свідчить про важливість виховання в них (період становлення особистості) культури здоров’я. Стаття присвячена аналізу основних детермінант культури здоров’я студентів. Дається визначення дефініції «детермінанти культури здоров’я студентів», розглядається система, що включає макросередовищні, мікросередовищні і особистісні детермінанти. Таким чином, обґрунтовано систему факторів, що знаходяться у причинно-наслідкових зв’язках з поведінкою студентів, та визначають спосіб життя, їх ставлення до власного здоров’я та здоров’я оточуючих.
Одной из приоритетных задач современного общества является обеспечение гармоничного развития подрастающего поколения при сохранении и укреплении его здоровья. Теоретический анализ отечественных и зарубежных источников, посвященных изучению методов сохранения и укрепления здоровья подрастающего поколения, свидетельствует о важности воспитания у студентов (период становления личности) культуры здоровья. Статья посвящена анализу основных детерминант культуры здоровья студентов. Даётся определение дефиниции «детерминанты культуры здоровья студентов», рассматривает систему, включающую макросредовые, микросредовые и личностные детерминанты. Таким образом, обоснована система факторов, находящихся в причинно-следственных связях с поведением обучающихся, определяющих образ жизни, отношение студентов к собственному здоровью и здоровью окружающих.
Purpose to identify and analyze the determinants of health-preserving system-educational environment of the university.One of priority problems of modern society is ensuring harmonious development of younger generation at preservation and strengthening of its health. The theoretical analysis of the Ukraine and foreign sources devoted to studying of methods of preservation and strengthening of health of younger generation, testifies to importance of education at students (the period of active development and formation of the personality) cultures of health. Article is devoted to the analysis of the main a determinant of culture of health of school students. The author makes definition «determinants of culture of health of school students», considers the system including makrosredovy, mikrosredovy and personal determinants. А review and theoretical analysis of the scientific literature.The article touches upon the theoretical aspects of youth health culture formation as a personal and social value. It shows the data analysis of the youth’s state of health, interpretation of notions connected with the problem of health preservation and the formation of health and health support as a psychological and pedagogical problem. The author gives a number of areas oriented on students’ health preservation in institutes of higher education.Thus, the system of the factors being in relationships of cause and effect with behavior being trained, defining way of life, the relation of children and teenagers to own health and health of people around is proved.