Досліджено особливості фахової підготовки майбутнього вчителя фізики у педагогічному ВНЗ. Розкрито сутність понять "компетенція" та "компетентність" як педагогічних категорій. Проаналізовано сучасні науково-методичні підходи щодо використання мультимедіа під час навчання фізики. Запропоновано проект навчального середовища, в якому застосовуються мультимедійні засоби для забезпечення фахових знань курсів загальної та теоретичної фізики та методики її викладання. Обгрунтовано принципи проектування електронних навчально-методичних комплексів, реалізованих на прикладі окремих розділів загальної та теоретичної фізики з метою забезпечення знань фундаментальних дисциплін. Теоретично обгрунтовано методику організації та вивчення узагальнених питань шкільного курсу фізики як пропедевтичного етапу формування методичної компетенції майбутнього учителя фізики. Розроблено модель дидактичної системи послідовного неперервного формування методичної компетентності майбутніх учителів фізики, яка базується на застосуванні мультимедійних засобів і методів навчання. Експериментально підтверджено ефективність нових методик використання мультимедійних засобів і методів навчання у процесі фахової підготовки студентів педагогічного університету.
In this dissertation a didactic system of application of multimedia aimed at forming of methodical competence of future teachers of Physics is grounded, elaborated (developed), approved and proposed. This system is based on the integrated approach to the use of multimedia facilities on the stages of theoretical generalization of the school course of Physics forming subject concepts of general and theoretical courses of Physics on the base of training appliances (school supplies) having multimedia supplements (appendices). It is conductive to (promotes) the development of cognitive abilities while working on one’s own (without assistance); to the forming of methodical readiness (preparedness) by the means of essential unification of general questions of methods of studies of Physics and psychological – and – pedagogical disciplines; to the development and introduction of computer models into the educational process; to the forming of the skins abilities of construction based on the usage of implementation of multimedia Physics lessons of various types, and the elements of distance education and didactical multimedia role-play technologies.
The technology of realization of conceptions of methodical competence is developed and grounded on the principles of application of multimedia as the whole complex of subject, psychological-and-pedagogical, information-and-technological and communicative components which define (determine) modules of knowledge, practical skills, control and correction of knowledge, organization of extra-curricular and after-school work.