Дисертацію присвячено дослідженню проблеми розвитку позитивного ставлення до навчання в учнів початкових класів. Обґрунтовано феномен «ставлення до навчання», виділено когнітивний, емоційно-оцінний та поведінковий компоненти такого ставлення, позитивний, нейтральний, амбівалентний і негативний типи ставлення молодших школярів до навчання.
Встановлено, що ставлення до навчання вирізняється асинхронністю розвитку своїх компонентів — учням перших-других класів притаманний низький рівень розвитку когнітивного та поведінкового компонентів; для школярів третіх і четвертих класів є характерними негативні складові у змісті емоційно-оцінного компоненту у поєднанні з негативними тенденціями вікової динаміки такого розвитку. Провідними чинниками розвитку позитивного ставлення школярів до навчання є: принципи і технології в діяльності вчителя, стиль спілкування між вчителем і учнями, оцінка результатів учбової діяльності з боку вчителя і батьків; інтереси школяра; а психологічними механізмами — самоусвідомлення, самооцінювання, саморегуляція.
Обґрунтовано психолого-педагогічні умови, розроблено і апробовано програму розвитку позитивного ставлення до навчання, яка базується на принципах особистісно орієнтованої освіти та актуалізує чинники і механізми такого ставлення та доведено необхідність побудови на цій основі навчально-виховного процесу у початковій школі.
The dissertation is devoted to problems of development of positive attitudes to learning in primary classes. Defined phenomenon «attitude to learning», selected cognitive, emotional, evaluative and behavioral components of this attitude, positive, neutral, ambivalent and negative types of attitude of younger students to learn. Found that attitudes to teaching stands asynhronnistyu of its components - students first, second grades inherent low level of cognitive and behavioral components, for students of third and fourth grades are characterized by negative elements in the sense of emotional evaluation component, combined with the negative trends in the age dynamics such development. The leading determinants of positive attitude is: principles and technologies of the teacher's style of communication between teacher and students, evaluation of educational activities by teachers and parents, student interests, and psychological mechanisms of: self serve, self-assessment, self-regulation. Substantiate, developed and tested a program development of positive attitudes towards learning, which is based on personality-oriented education, actualizing determinants and mechanisms of such treatment and brought the need to build on this basis the educational process in primary classes.