Дисертаційне дослідження присвячене вивченню особливостей емоційного ставлення дітей середнього та старшого дошкільного віку до себе і ровесників. Досліджені вікові та статеві особливості ставлення до себе та ровесників, визначені критерії та рівні ставлення дошкільників до себе, рівні їх доброзичливості до ровесників. Вивчені особливості усвідомлення дітьми середнього і старшого дошкільного віку своїх переживань та переживань ровесників. Між ставленнями до себе і ровесників у дітей 6-го р. ж. існує взаємозв’язок, який проявляється в тому, що усвідомлення власних переживань зумовлює усвідомлення переживань ровесників, чого немає у дітей 5-го р. ж. Розроблено та апробовано систему впливів, спрямованих на формування у старших дошкільників позитивного емоційного ставлення до себе та однолітків через розвиток їх умінь усвідомлювати власні та чужі переживання. Обґрунтовано, що створення сприятливого мікроклімату у групі ровесників є умовою становлення у дитини позитивного ставлення до себе та інших дітей.
Основні результати дослідження впроваджуються у роботу практичних психологів дошкільних навчальних закладів Святошинського району м. Києва та навчальний процес Інституту педагогіки і психології НПУ імені М.П.Драгоманова.
The dissertation investigation is devoted to studying of the aged and sex peculiarities of the emotional attitude of the children of the medium and senior pre-school age to oneself and to those who are just the same age, its influence on their personal development. The age peculiarities of the attitude to oneself and to those who are just the same age have been investigated and the criteria and the level of the attitude of the pre-school-age children to themselves, levels of their well-wish to those who are just the same age have been determined. It had been demonstrated that there is intercommunication between the attitude to oneself and to those who are just the same age. This intercommunication is expressed so, that the realization of the personal experience causes the realization of those who are just the same age. It had been worked and approbated the system of the methodical methods of the formation at the senior pre-school-age children of the positive emotional self-attitude and well-wishing attitude to those who are just the same age through the development of theis abilities to realize theis own and somebody emotional experience. It had been substantiated that the creation of the favourable microclimate in their group of the children who are just the same age is the condition of the establishment at the child of the positive attitude to oneself and to the other children.
The main results of the investigationace being introduced in the work of the practical psychologists of the pre-school educational establishments of Svi’atoshin region of Kyiv and in the educational process of the Institute of pedagogy and psychology of NPU named after M.P.Dragomanov.