Дисертаційне дослідження присвячене розробці методики навчання
інформаційних технологій у позашкільних навчальних закладах. Розкрито
18
історико-теоретичні основи розвитку інформаційних технологій, встановлені
основні хронологічні етапи становлення і розвитку інформаційних технологій.
Проведено аналіз сучасного стану системи інформаційних технологій.
Здійснено наукове обґрунтування методичної системи навчання
інформаційних технологій у науково-технічних гуртках позашкільних
навчальних закладів. Розкрита мета і зміст навчання учнів інформаційних
технологій в позашкільних навчальних закладах, представлені організаційні
форми, методи і засоби.
Ефективність розробленої методики навчання інформаційних технологій
у позашкільних навчальних на основі компетентнісного підходу була
експериментально доведена, її реалізація сприяла суттєвому підвищенню рівня
інформаційної компетентності учнів.
The thesis is dedicated to developing the methodology of teaching the subject
of information technologies in non-formal educational institutions. The historical and
theoretical bases of development of information technologies were showed; the basic
chronological stages of apparition and development of information technologies were
established. The state of modern system of information technologies was analyzed.
The scientific justification of didactical system for teaching the information
technologies in the groups of non-formal educational institutions was realized. The
objective and contents for teaching the pupils to information technologies in nonformal
educational institutions were revealed. The organizational forms, methods and
means were presented.
Efficiency of the elaborated methodology of teaching the information
technologies in non-formal educational institutions, which is based on competent
approach, was proved experimentally. Its implementation in non-formal educational
institutions contributed to raising the level of informative competence of pupils.