У дисертації здійснено теоретико-методологічне узагальнення і
запропоновано нове вирішення наукової проблеми формування виконавської
культури скрипаля. Вперше в теорії та методиці музичного навчання формування
виконавської культури скрипаля досліджено як цілісну педагогічну систему в
контексті багаторівневої освіти.
В основу концепції покладено фундаментальну ідею, згідно з якою
формування виконавської культури скрипаля базується на засадах взаємозв’язку,
взаємозумовленості та взаємозалежності між розвитком його особистісних
властивостей та фахових умінь. Виходячи з цього, як теоретико-методичне
підґрунтя для ефективного формування означеного феномену розробляється
інноваційний, мистецько-персоналізований підхід.
Для успішного впровадження основних положень мистецько-
персоналізованого підходу в навчальний процес у дисертації розроблена цілісна
організаційно-методична система формування виконавської культури скрипаля, що
передбачає активізацію процесів інтеріоризації інтерсуб’єктивних зв’язків між
виконавцем і твором, виконавцем і композитором, виконавцем і слухачем, шляхом
активізації процесів самовираження майбутніх фахівців у інтерпретації музики на
тлі глибоко пізнання ними об’єктивної сутності художніх образів.
This dissertation presents theoretical and methodological generalization and
suggests a new solution of the scientific problem of forming a performing culture of a
violinist. For the first time in the theory and methods of music education forming a
performing culture of a violinist is explored as a complete pedagogical system in the
context of multilevel education.
The main idea of the concept suggests that forming a performing culture of a
violinist is based on interconnection, interdependence and interrelation between the
development of his personal features and professional skills. Therefore, as theoretical and
methodological basis for efficient formation of the defined phenomenon, an innovative
artistic and personalized approach has been developed.
For successful implementation of the main provisions of the artistic and
personalized approach to the educational process, an integral organizational and
45
methodological system of forming a performing culture a violinist, which involves
activation of internalization of intersubjective relations between the performer and the
work, the performer and the composer, the performer and the listener, by activation of
self-expression of future specialists in interpretation of music in the background of their
cognition of the objective essence of artistic images has been developed in the dissertation.
To achieve this, four methodical complexes aimed at perfect forming motivational
orientation, cognitive and reflexive, axiologicaly programing, creative and regulative,
expressive and communicative components of performing culture of a violinist has been
worked out in this dissertation. According to the elaborated criteria apparatus in
experimental work diagnosis of the aforementioned components has been made and their
results analyzed. In a forming stage of the experiment organizational and methodological
system of forming a performing culture of a violinist oriented at achieving specified levels
that provide for implementation of a phased method of forming the studied phenomenon,
namely, adaptive and prescriptive, oriented and analytical, prognostic and transforming,
and also corrective and harmonizing stages has been implemented.