ISSN: 2310-8290
Показати скорочений опис матеріалу
dc.contributor.author | Лисенко, Н. В.![]() |
|
dc.contributor.author | Лисенко, О. М.![]() |
|
dc.contributor.author | Матішак, М. В.![]() |
|
dc.contributor.author | Кравець, Н. С.![]() |
|
dc.date.accessioned | 2025-06-09T08:00:01Z | |
dc.date.available | 2025-06-09T08:00:01Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.identifier.citation | Актуальні напрями удосконалення змісту дошкільної освіти України / Н. В. Лисенко, О. М. Лисенко, М. В. Матішак, Н. С. Кравець // Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 5 : Педагогічні науки : реалії та перспективи : зб. наук. праць / М-во освіти і науки України, Укр. держ. ун-т імені Михайла Драгоманова. – Київ : Видавничий дім «Гельветика», 2025. – Вип. 103. – С. 75-79. | uk |
dc.identifier.uri | http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/48535 | |
dc.description.abstract | Стаття присвячена проблемі оновлення змісту сучасної дошкільної освіти у руслі вимог Базового компонента дошкільної освіти. Авторами здійснено порівняння новітніх тенденцій в дошкільній освіті України та в зарубіжних країнах, спрогнозовано актуальні підходи до удосконалення змісту освіти дітей дошкільного віку, а також окреслено напрями творчої адаптації прогресивного досвіду задля збагачення національного дошкілля. Виявлено особливості реалізації основних методологічних підходів у змісті дошкільної освіти, як-от: особистісно орієнтований (урахування індивідуальних зацікавлень і запитів, нахилів і здібностей, темпів розвитку кожної дитини, її самостійності, відповідальності та готовності до самовираження); діяльнісний (особистісний розвиток дитини відбувається за умови її активної діяльності у різних видах ігор, праці, творчості та навчання); когнітивний (спрямований на розвиток інтелектуальних навичок та різних форм мислення дитини); екологічний (сприяння усвідомленню кожною дитиною важливості природи для її життя і життя її близьких і рідних, необхідності формування основ екологічної свідомості для розвитку проекологічної культури особистості); STEM-підхід (програмування процесів для раннього ознайомлення дітей старшого дошкільного віку з доступними для їхнього розуміння науковими досягненнями задля розвитку інтересу до активного пізнання наук природничого і технічного змісту). Виокремлено напрями реалізації змісту Базового компонента дошкільної освіти з урахуванням потреб практики сучасного дошкілля і запитів суспільства. У контексті загальної гуманістичної парадигми актуалізовано інтегрування інклюзивної освіти в сучасних закладах дошкільної освіти; акцентовано на необхідності моделювання індивідуальної траєкторії особистісного розвитку дитини дошкільного віку; розкрито різні форми залучення батьків дошкільників до освітньо-виховного процесу задля формування у дітей соціальних і емоційних навичок. | uk |
dc.description.abstract | The article deals with the problem of updating the content of modern preschool education according to the requirements of the Basic Component of Preschool Education. The authors compare the latest trends in preschool education in Ukraine and abroad, predict relevant approaches to enhance the content of early childhood education, and outline directions for the creative adaptation of progressive experience to enrich national preschool education. Has revealed the peculiarities of implementing the main methodological approaches in the content of preschool education, such as: personality-oriented (taking into account individual interests and requests, inclinations and abilities); activity-oriented (personal development of a child occurs under the condition of his/her active participation in various types of games, work, creativity and learning); cognitive (aimed at developing the child’s intellectual skills and various forms of thinking); ecological (promoting the awareness of each child of the importance of nature for his or her life and the lives of his or her family and friends, the need to form the foundations of environmental awareness for the development of a pro-ecological culture of the individual); STEM approach (programming processes for early familiarization of senior preschool children with scientific achievements accessible to their understanding in order to develop interest in active learning of natural and technical sciences). The directions of realization of the content of the Basic Component of Preschool Education are highlighted, taking into account the needs of modern preschool practice and the demands of society. In the context of the general humanistic paradigm, the integration of inclusive education in modern preschool education institutions is emphasized; the need to model the individ-ual trajectory of personal development of a preschool child is emphasized. | uk |
dc.language.iso | uk_UA | uk |
dc.publisher | Видавничий дім «Гельветика» | uk |
dc.subject | Базовий компонент дошкільної освіти | uk |
dc.subject | діти дошкільного віку | uk |
dc.subject | методологічні підходи | uk |
dc.subject | індивідуальна траєкторія особистісного розвитку дитини | uk |
dc.subject | Basic Component of Preschool Education | uk |
dc.subject | preschool children | uk |
dc.subject | methodological approaches | uk |
dc.subject | individual trajectory of a child’s personal development | uk |
dc.title | Актуальні напрями удосконалення змісту дошкільної освіти України | uk |
dc.title.alternative | Current directions for improving the content of preschool education in Ukraine | uk |
dc.type | Article | uk |
dc.identifier.udc | 37.09-048.35]373.2(477) | |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series5.2025.103.14 |