ISSN: 2310-8290
dc.contributor.author | Бородіна, О. С.![]() |
|
dc.contributor.author | Кузьменко, В. Й.![]() |
|
dc.date.accessioned | 2025-06-09T07:03:30Z | |
dc.date.available | 2025-06-09T07:03:30Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.identifier.citation | Бородіна, О. С. Правові основи забезпечення інклюзивного навчання у ЗВО в Україні: аналіз чинного законодавства / О. С. Бородіна, В. Й. Кузьменко // Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 5 : Педагогічні науки : реалії та перспективи : зб. наук. праць / М-во освіти і науки України, Укр. держ. ун-т імені Михайла Драгоманова. – Київ : Видавничий дім «Гельветика», 2025. – Вип. 103. – С. 17-21. | uk |
dc.identifier.uri | http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/48509 | |
dc.description.abstract | Інклюзивне навчання у закладах вищої освіти (ЗВО) є важливим аспектом сучасної освітньої політики, спрямованим на забезпечення рівного доступу до якісної освіти для осіб з особливими освітніми потребами (ООП). У статті розглядаються нормативно-правові засади організації інклюзивного навчання у ЗВО України, що включають міжнародні та національні правові документи, такі як Конституція України, Закон України «Про освіту», Закон України «Про вищу освіту», Закон України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні», а також відповідні постанови Кабінету Міністрів України. Здійснено аналіз ключових положень цих документів, що регулюють права осіб з ООП на здобуття вищої освіти, створення доступного освітнього середовища, підтримку студентів з інвалідністю через адаптацію освітнього процесу, безбар’єрний доступ до інфраструктури та використання спеціальних навчальних методик і технологій. Окремо висвітлено положення Постанови Кабінету Міністрів України «Порядок організації інклюзивного навчання у закладах вищої освіти», що визначає механізми підтримки інклюзивного освітнього середовища у ЗВО. Розглянуто принципи універсального дизайну та розумного пристосування у сфері освіти відповідно до норм ДБН В.2.2-40:2018 «Інклюзивність будівель і споруд». Проаналізовано вплив Національної стратегії розвитку інклюзивного навчання на період до 2029 року на формування інклюзивної освітньої політики в Україні. Дослідження базується на системному підході до аналізу правових основ забезпечення інклюзивного навчання у ЗВО, використано загальнонаукові методи, зокрема порівняльний аналіз законодавчих і науково-методичних джерел. Висновки статті підкреслюють необхідність удосконалення нормативно-правового регулювання інклюзивного навчання, адаптації освітнього середовища та розвитку механізмів підтримки студентів з ООП для реалізації принципу рівного доступу до вищої освіти в Україні. | uk |
dc.description.abstract | Inclusive education is one of the key areas of development of the modern education system, aimed at ensuring equal access to education for all citizens, in particular persons with special educational needs. The implementation of inclusive education at the level of a higher education institution requires a clear regulatory framework. An analysis of the legislative support for inclusive education in higher education institutions in Ukraine was carried out, which includes fundamental documents such as: the Constitution of Ukraine, the Laws of Ukraine – «On Education», «On Higher Education», «On the Fundamentals of Social Protection of Persons with Disabilities», the Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine «Procedure for the Organization of Inclusive Education in Higher Education Institutions», as well as specialized documents, in particular DBN V.2.2-40:2018 «Inclusivity of Buildings and Structures». It was found that the National Strategy for the Development of Inclusive Education for the Period Until 2029 forms long-term tasks for increasing the level of inclusion in education. The implementation of the strategy involves improving the regu-latory framework, training teachers, developing infrastructure, and creating a public understanding of the value of inclusion, including in higher education institutions. It is noted that the DBN V.2.2-40:2018 Standards are mandatory for implementation in higher education institutions and include recommendations for adapting premises and creating a safe environment for all higher education applicants. These provisions are aimed at ensuring comfort, accessibility, and equal opportunities in the edu-cational process, which is the basis for the development of modern inclusive education. | uk |
dc.language.iso | uk_UA | uk |
dc.publisher | Видавничий дім «Гельветика» | uk |
dc.subject | інклюзивне навчання | uk |
dc.subject | здобувач вищої освіти | uk |
dc.subject | особливі освітні потреби | uk |
dc.subject | заклад вищої освіти | uk |
dc.subject | інклюзивне освітнє середовище | uk |
dc.subject | законодавство України | uk |
dc.subject | inclusive education | uk |
dc.subject | higher education student | uk |
dc.subject | special educational needs | uk |
dc.subject | higher education institution | uk |
dc.subject | inclusive educational environment | uk |
dc.subject | Ukrainian legislation | uk |
dc.title | Правові основи забезпечення інклюзивного навчання у ЗВО в Україні: аналіз чинного законодавства | uk |
dc.title.alternative | Legal basis for ensuring inclusive education in higher education in Ukraine: analysis of current legislation | uk |
dc.type | Article | uk |
dc.identifier.udc | 37.04:378:342.7 | |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series5.2025.103.03 |