У статті професійна підготовка майбутніх психологів розглядається як цілеспрямований процес формування в здобувачів освіти передусім здатності та внутрішньої готовності до майбутньої фахової діяльності, важливим аспектом яких є досягнення відповідного рівня професійної компетентності, становлення їхньої професійної культури для надання психологічних послуг.
У статті проаналізовано наукові праці вчених з питань застосування положень компетентнісного підходу в освітній діяльності, здійснено аналіз та узагальнення наукових підходів до сутності арттерапевтичної компетентності фахівців різних галузей та розглянуто особливості формування цієї компетентності в майбутніх психологів під час професійної підготовки в закладах вищої освіти. Констатовано, що, незважаючи на підвищену увагу вітчизняних науковців до актуальних питань застосування положень компетентнісного підходу в освітній діяльності, недостатньо дослідженими залишаються питання визначення сутності та структури арттерапевтичної компетентності майбутніх психологів.
На підставі дефінітивного аналізу, а також з опертям на положення формальної логіки запропоновано авторське визначення поняття “арттерапевтична компетентність майбутніх психологів”. Тлумачимо її як здатність особи успішно здійснювати професійну діяльність відповідно до вимог професійного стандарту, що характеризується наявністю арттерапевтичних знань, умінь, навичок, способів мислення, особистого досвіду арттерапевтичної діяльності, ціннісного ставлення до неї і проявляється в спроможності до успішного здійснення психологічного впливу на людей засобами арттерапії з огляду на їхні потреби.
Ґрунтуючись на наукових дослідженнях структури арттерапевтичної компетентності, автори виокремили та схарактеризували компоненти досліджуваного феномену: мотиваційно-ціннісний, когнітивний, діяльнісний та особистісно-рефлексійний. Усі структурні компоненти досліджуваного феномену є взаємопов’язаними, взаємозалежними і взаємозумовленими.
The article considers the professional training of future psychologists as a purposeful process of forming in students, first of all, the ability and internal readiness for future professional activity, an important aspect of which is achieving the appropriate level of professional competence, the formation of their professional culture for the provision of psychological services.
The article analyses the scientists’ works on applying the provisions of the competence-based approach in educational activity. It summarises scientific approaches to the essence of art therapy competence of specialists in various fields and considers how to build the mentioned competence in future psychologists while professional training in higher education institutions. Despite the increased attention of Ukrainian scientists to the current issues of applying the competence-based approach provisions in educational activities, the matter of defining the essence and structure of future psychologists’ art therapy competence remains insufficiently researched.
Considering the definitional analysis and the formal logic provisions, the authors suggest the definition of the concept of “future psychologists’ art therapy competence”. The study interpreters the future psychologists’ art therapy competence as the ability of a person to successfully perform professional activities pursuant to the requirements of a professional standard, which is characterised by the presence of art therapy knowledge, skills, ways of thinking, personal practical experience of performing art therapy activities, value attitude; it is also manifested in the ability to successfully exert psychological impact on people through art therapy, considering their needs.
Based on scientific research on the structure of art therapy competence, the authors identify and characterise the following components of the studied phenomenon, such as: motivational and valuable, cognitive, activity, and personal and reflexive. All structural components of the studied phenomenon are interconnected, correlative and interdependent.