Digital Repository
Dragomanov
Ukrainian State University

Дискурс як інтердисциплінарний феномен: комунікативний, когнітивний, культурологічний, дидактичний аспекти

ISSN: 2310-8290

Show simple item record

dc.contributor.author Кравцова, Юлія Валентинівна
dc.contributor.author Леута, Олександр Іванович
dc.contributor.author Леміш, Наталія Євгенівна
dc.contributor.author Титаренко, Олена Юріївна
dc.date.accessioned 2025-06-06T09:14:47Z
dc.date.available 2025-06-06T09:14:47Z
dc.date.issued 2025
dc.identifier.citation Дискурс як інтердисциплінарний феномен: комунікативний, когнітивний, культурологічний, дидактичний аспекти / Ю. В. Кравцова, О. І. Леута, Н. Є. Леміш, О. Ю. Титаренко // Наукові записки [Укр. держ. університету імені Михайла Драгоманова]. Серія : Педагогічні науки : [збірник наукових статей] / М-во освіти і науки України, УДУ імені Михайла Драгоманова ; упор. Л. Л. Макаренко. – Київ : Видавничий дім "Гельветика", 2025. – Вип. CLXI (161). – С. 70–78. uk
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/48474
dc.description.abstract У статті розглядається проблема дискурсу як інтердисциплінарного феномена, оскільки віднедавна це поняття поширилося в багатьох гуманітарних наукових дисциплінах – філософії, соціології, психології, культурології, педагогіці, літературознавстві, лінгвістиці тощо, що свідчить про загальну тенденцію до інтеграційних процесів у сучасній науці. Проаналізовано стан дослідження дискурсу в комунікативному, когнітивному, культурологічному та дидактичному аспектах. Описано його основні наукові інтерпретації та характерні категорійні ознаки. Дискурс є видом і продуктом людської діяльності, тому його розуміють як складний когнітивно-комунікативний механізм і розглядають як процес і результат мисленнєво-мовленнєвої діяльності носіїв мови, відбиття їх індивідуальних картин світу, що містять як суб’єктивні, так й об’єктивні (національні) особливості світобачення. Найбільш досліджуваним дискурс є в комунікативному аспекті, бо це насамперед мовне (мовленнєве) явище, інструмент міжособистісної, групової, масової та міжкультурної комунікації. Вивчення дискурсу в когнітивному аспекті активізувалося лише на початку ХХІ ст. Дослідження дискурсу в культурологічному та дидактичному аспектах досі не набуло активної стадії, хоча такі погляди на цей феномен є вкрай важливими, оскільки дискурс відображає національну специфіку певної культури та є ефективним інструментом навчання мов. Доведено, що поняття дискурсу, яке віднедавна набуло поширення в багатьох гуманітарних науках і стало інтердисциплінарним, незважаючи на значну кількість праць у галузі дискурсології, є остаточно не визначеним, амбівалентним і потребує подальшого уточнення його дефініції. Дослідження дискурсу в комунікативному аспекті має значні досягнення, проте проблема його розуміння як статичного (дискурс – текст) і динамічного (дискурс – комунікація, інтеракція) явища залишається відкритою. uk
dc.description.abstract The article deals with the problem of discourse as an interdisciplinary phenomenon, since this concept has recently spread in many humanitarian scientific disciplines – philosophy, sociology, psychology, cultural studies, pedagogy, literary studies, linguistics, etc. It testifies to the general tendency for integration processes in modern science. The state of discourse studies in communicative, cognitive, cultural, and didactic aspects is analysed. Its main scientific interpretations and characteristic categorical features are described. Discourse is a type and product of human activity, so it is understood as a cognitive-communicative mechanism. It is considered as a process and result of mental-speech activity of native speakers, a reflection of their individual worldviews, containing both subjective and objective (national) peculiarities. The most investigated discourse is in the communicative aspect, since it is first and foremost a lingual phenomenon, a tool of interpersonal, group, mass, and intercultural communication. The study of discourse in the cognitive aspect was intensified only in the early 21st century. The study of discourse in cultural and didactic aspects has not yet been active, although such views on this phenomenon are extremely important because discourse reflects the national specificity of a particular culture and is an important tool for learning languages. It is proved that the concept of discourse, which has recently become widespread in many humanities and has become interdisciplinary, despite a significant number of works in the field of discourse studies, is not finally defined, ambivalent and requires further clarification of its definition. The study of discourse in the communicative aspect has made significant achievements, but the problem of understanding it as a static (discourse – text) and dynamic (discourse – communication, interaction) phenomenon remains open. uk
dc.language.iso uk_UA uk
dc.publisher Видавничий дім "Гельветика" uk
dc.subject дискурс uk
dc.subject дискурсологія uk
dc.subject дискурс-аналіз uk
dc.subject комунікативний аспект uk
dc.subject когнітивний аспект uk
dc.subject культурологічний аспект uk
dc.subject дидактичний аспект uk
dc.subject discourse uk
dc.subject discoursology uk
dc.subject discourse analysis uk
dc.subject communicative aspect uk
dc.subject cognitive aspect uk
dc.subject cultural aspect uk
dc.subject didactic aspect uk
dc.title Дискурс як інтердисциплінарний феномен: комунікативний, когнітивний, культурологічний, дидактичний аспекти uk
dc.title.alternative Discourse as an interdisciplinary phenomenon: communicative, cognitive, cultural, and didactic aspects
dc.title.alternative
dc.type Article uk
dc.identifier.udc 81-11: 81’42+37.02
dc.identifier.doi https://doi.org/10.31392/NZ-udu-161.2025.08


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Links Collection

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics