У статті розглядаються питання формування фахових компетентностей здобувачів третього рівня вищої освіти як важливої складової їх професійної підготовки в процесі міждисциплінарного навчання. Зміст цього навчання залежить від сформованості, розвитку фахових компетентностей аспірантів. На цій основі формується нова педагогіка – компетентнісна, педагогіка відповідності набутих знань, умінь та навичок запитам сучасного ринку праці.
На прикладах змісту навчально-нормативної дисципліни “Теорія та методика музичного навчання” та навчально-вибіркової дисципліни “Теорія та практика музичної освіти”, дисциплін освітнього рівня “доктор філософії”, галузі знань 01 Освіта, спеціальності 014 Середня освіта, за предметними спеціалізаціями (музика) розглядається формування художньо-методичної культури аспірантів та формування комунікативної компетентності здобувачів третього рівня вищої освіти.
Вказано, що цілісний розвиток людини у контексті формування особистості, громадянина та фахівця передбачає, насамперед, пошук резервів удосконалення сучасного освітнього процесу. Один із напрямів нових педагогічних рішень – це міждисциплінарна інтеграція, за допомогою якої на якісно новому рівні вирішуються завдання навчання, розвитку та виховання здобувачів вищої освіти.
Актуальність такого навчання продиктована зростаючою мобільністю, швидкоплинністю соціального середовища. За таких умов монодисципліна самотужки не може виконати своєї традиційної місії та забезпечити стійке прирощення нових знань
Уточнено поняття “фахова компетентність”, “міждисциплінарне навчання”, “художньо-методична культура”, “комунікативна компетентність”. Розглянута компонентна структура художньо-методичної культури здобувачів третього рівня вищої освіти та структура їх комунікативної компетентності.
The article considers the issues of forming professional competencies of third-level higher education students as an important component of their professional training in the process of interdisciplinary training. The content of this training depends on the formation and development of professional competencies of postgraduate students. On this basis, a new pedagogy is being formed - competency-based, pedagogy of compliance of acquired knowledge, skills and abilities with the demands of the modern labor market.
Using examples of the content of the educational and normative discipline "Theory and Methodology of Music Education" and the educational and elective discipline "Theory and Practice of Music Education", disciplines of the educational level "Doctor of Philosophy", field of knowledge 01 Education, specialty 014 Secondary Education, by subject specializations (music), the formation of artistic and methodological culture of postgraduate students and the formation of communicative competence of third-level higher education students are considered.
It is indicated that the holistic development of a person in the context of the formation of a personality, citizen and specialist involves, first of all, the search for reserves for improving the modern educational process. One of the directions of new pedagogical solutions is interdisciplinary integration, with the help of which the tasks of training, development and education of higher education students are solved at a qualitatively new level.
The relevance of such training is dictated by the growing mobility, transience of the social environment. Under such conditions, a monodiscipline alone cannot fulfill its traditional mission and ensure a sustainable increase in new knowledge
The concepts of "professional competence", "interdisciplinary training", "artistic and methodological culture", "communicative competence" are specified. The component structure of the artistic and methodological culture of third-level higher education students and the structure of their communicative competence are considered.