У статті проаналізовано формування граматичної компетенції майбутніх учителів української мови на засадах дослідницького підходу. Відзначено, що в умовах поточної модернізації освітнього процесу системи вищої освіти гостро стоїть питання формування граматичної компетентності як однієї з головних складових професійної підготовки майбутніх учителів української мови, у зв'язку з тим, що сприяє ефективній комунікації в різних сферах діяльності, зокрема й професійній. Дослідницький підхід відіграє важливу роль у навчанні української мови та є одним з ефективних підходів для розвитку майбутніх професійних мовних навичок.
Здійснено аналіз останніх наукових праць, присвячених формуванню граматичної компетенції майбутніх учителів української мови. Визначено, що сучасні підходи, зокрема дослідницький підхід, у викладанні морфології та синтаксису в закладах загальної середньої та вищої освіти набули вагомих змін на основі традицій викладання мови.
У статті розкрито алгоритм реалізації дослідницького підходу для формування граматичної компетенції майбутніх учителів української мови . Обґрунтовані можливості дослідницького підходу в парадигмі компетентнісного навчання.
У статті акцентовано на позитивному результаті дослідницького підходу у формуванні граматичної компетентності, оскільки сприяє залученню студентів до активної роботи з лінгвістичним матеріалом шляхом аналізу, синтезу й порівняння, експериментування з різними граматичними структурами.
Наголошено, що одним з основних завдань майбутніх вчителів української мови є трансформація великого обсягу теоретичних знань у структурний та зручний для засвоєння формат, який полегшує опанування мовного матеріалу здобувачами. Для розв’язання такого завдання пропонуємо дослідницький підхід, який активізує когнітивні процеси, стимулює критичне мислення та самостійну роботу студентів.
Підсумовується, що проаналізований підхід до формування граматичної компетентності є ефективним та позитивно впливає на теоретичні та практичні навички майбутніх вчителів української мови.
The article analyzes the formation of grammatical competence of future teachers of the Ukrainian language on the basis of a research approach. It was noted that in the conditions of the current modernization of the educational process of the higher education system, the issue of forming grammatical competence is acute as one of the main components of the professional training of future teachers of the Ukrainian language, in connection with the fact that it promotes effective communication in various spheres of activity, in particular professional. The research approach plays an important role in learning the Ukrainian language and is one of the effective approaches for the development of future professional language skills.
The analysis of the latest scientific works devoted to the formation of grammatical competence of future teachers of the Ukrain-ian language was carried out. It was determined that modern approaches, in particular the research approach, in the teaching of morphology and syntax in institutions of general secondary and higher education have undergone significant changes based on the traditions of language teaching.
The article discloses the algorithm for the implementation of the research approach for the formation of grammatical competence of future teachers of the Ukrainian language. Grounded possibilities of the research approach in the paradigm of competence training.
The article emphasizes the positive result of the research approach in the formation of grammatical competence, as it contributes to the involvement of students in active work with linguistic material through analysis, synthesis and comparison, experimentation with various grammatical structures. The main pedagogical tools that ensure the development of grammatical competence through the integration of problem-searching tasks and modeling of language situations are identified.
It is emphasized that one of the main tasks of future teachers of the Ukrainian language is the transformation of a large amount of theoretical knowledge into a structured and easy-to-learn format that facilitates the acquisition of linguistic material by learners. To solve such a task, we offer a research approach that activates cognitive processes, stimulates critical thinking and independent work of students. This approach allows not only to effectively form grammatical competence, but also to thor-oughly understand the structure and functions of grammatical material, which is important for the effective professional activity of the future philology teacher.
It is concluded that the analyzed approach to the formation of grammatical competence is effective and has a positive effect on the theoretical and practical skills of future teachers of the Ukrainian language.