In the article, the author explores current issues in the training of students at a technical university, particularly in the fa- culty of instrumentation engineering, under the conditions of distance learning. In today's world, where technology is rapidly advancing, education must meet new challenges by equipping students with the necessary skills and knowledge. This is especial-ly true for instrumentation students, who must be ready to work with the latest technologies. One approach that can significantly enhance the effectiveness of education is STEM education. The main principles of STEM education discussed in the article include the integration of disciplines, problem-based learning, practical application of knowledge, development of 21st-century skills, innovation and creativity, personalized learning approaches, as well as collaboration and teamwork. These principles make STEM education an effective tool for preparing students for a future where technology and science will play a key role.
The author analyzes factors influencing motivation. She also proposes methods to enhance motivation, including interactive teaching methods, involvement in research activities, individual educational trajectories, and encouragement of achievements. The article presents the results of a survey conducted among students of the Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute, which helped identify factors affecting motivation to study higher mathematics and methods to enhance it. The conclusions of the study emphasize the importance of professional motivation, which includes economic prospects, innovative development, quality of education, social recognition, opportunities for self-re-alization, and global mobility. Therefore, the implementation of STEM education principles in distance learning can significantly enhance the motivation of instrument engineering students to acquire the knowledge and skills necessary for successful professional activities.
У статті авторка досліджує актуальні проблеми підготовки студентів у технічному університеті, зокрема на приладобудівному факультеті, в умовах дистанційного навчання. У сучасному світі, де технології стрімко розвиваються, освіта повинна відповідати новим викликам, забезпечуючи студентів необхідними навичками та знаннями. Особливо це стосується студентів-прибористів, які повинні бути готовими до роботи з новітніми технологіями. Одним із підходів, що може суттєво підвищити ефективність навчання, є STEM-освіта. Основні принципи STEM- освіти, розглянуті в статті, включають інтеграцію дисциплін, проблемно-орієнтоване навчання, практичне застосування знань, розвиток навичок 21-го століття, інноваційність та креативність, індивідуальний підхід до навчання, а також співпрацю та командну роботу. Ці принципи роблять STEM-освіту ефективним інструментом для підготовки студентів до майбутнього, де технології та наука відіграватимуть ключову роль.
Авторка аналізує фактори, що впливають на мотивацію. Вона також пропонує методи підвищення мотивації, включаючи інтерактивні методи навчання, залучення до науково-дослідної діяльності, індивідуальні освітні траєкторії та заохочення досягнень. У статті подано результати опитування студентів Київського політехнічного інституту імені Ігоря Сікорського, яке допомогло виявити чинники, що впливають на мотивацію до вивчення вищої математики, та методи її підвищення. Висновки дослідження підкреслюють важливість професійної мотивації, яка включає економічні перспективи, інноваційний розвиток, якість освіти, соціальне визнання, можливості для самореалізації та глобальну мобільність. Отже, впровадження принципів STEM-освіти в дистанційне навчання може суттєво підвищити мотивацію студентів-прибористів до отримання знань та навичок, необхідних для успішної професійної діяльності.