У статті авторкою представлені результати аналізу психолого-педагогічної літератури щодо ключових аспектів проблеми формування професійної компетентності майбутніх педагогів професійного навчання в процесі фахової підготовки. Актуальність теми дослідження обумовлена тим, що в умовах модернізації професійної освіти виникає потреба в компетентних педагогах професійного навчання, здатних до реалізації творчого потенціалу, професійного зростання, самоактуалізації у професійно-педагогічній діяльності, з високим рівнем готовності до використання інноваційних педагогічних і виробничих технологій в освітньому процесі.
Здійснено огляд стратегічних завдань і вимог до рівня фахової підготовки майбутніх фахівців, які відображені в законодавчих актах і нормативно-правових документах із питань професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, професійних стандартах. Зазначено, що реалізація тенденцій розвитку освіти вимагає від фахівців як загальних, так і професійних компетентностей, актуалізує проблему формування компетентних, конкурентоспроможних на ринку праці працівників.
У контексті дослідження було застосовано всебічний підхід, який містив глибокий аналіз сучасних підходів до проблеми формування професійної компетентності майбутніх педагогів професійного навчання і виокремлення проблемних питань, які потребують ґрунтовного аналізу та розгляду. Авторкою встановлено, що формування професійної компетентності майбутніх педагогів професійного навчання має свої особливості через специфіку їхньої професійної діяльності, яка поєднує професійно-педагогічні завдання в освітній і виробничій сферах.
Визначено, що у полі зору науковців перебуває широке коло питань з проблеми формування професійної компетентності майбутніх педагогів професійного навчання: сутнісна характеристика професійної компетентності, її структурно-функціональна модель, основні підходи, принципи, умови її формування тощо.
The article presents the results of the analysis of psychological and pedagogical literature regarding the key aspects of the problem of developing professional competence of future vocational education teachers during their professional training. The relevance of the research is driven by the need for competent vocational education teachers in the context of professional education modernization. These teachers should be capable of realizing their creative potential, achieving professional growth and self-actualization in professional and pedagogical activities, and demonstrating a high level of readiness to use innovative pedagogical and industrial technologies in the educational process.
The article reviews strategic objectives and requirements for the professional training level of future specialists, as reflected in legislative acts and regulatory documents on vocational (vocational-technical), pre-tertiary professional, and higher education, as well as in professional standards. It highlights that the implementation of educational development trends demands both general and professional competencies from specialists, thus emphasizing the need to prepare competent, competitive workers for the labor market.
A comprehensive approach was applied in the study, involving an in-depth analysis of contemporary approaches to the prob-lem of developing professional competence of future vocational education teachers and identifying problematic issues requiring detailed analysis and consideration. The author found that developing professional competence of future vocational education teachers has unique characteristics due to the specific nature of their professional activities, which combine professional and pedagogical tasks in both educational and industrial domains.
The study identified a wide range of issues concerning the problem of developing professional competence of future vocational education teachers that attract the attention of researchers. These include the essential characteristics of professional competence, its structural-functional model, main approaches, principles, and conditions for its formation.