У статті висвітлено сутність рухливих ігор та їх особливості впливу на фізичний розвиток дітей з порушеннями психофізичного розвитку в умовах закладів дошкільної та загальної середньої освіти.
В основній частині статті представлено опрацювання наукової літератури, експериментальне дослідження та методичні аспекти проблематики. Здійснено аналіз дефініції «рухливі ігри» висвітлених у низці досліджень вітчизняних науковців. Загалом, спроба трактувати термін рухливі ігри зумовила визначення цього процесу як системи взаємозумовлених дій, які реалізують освітнє, оздоровче та виховне значення, через відображення певного мотиву, забезпечуючи здебільшого активну діяльність учасників. У результаті експериментального дослідження виявлено рівні фізичних якостей дітей з особливими освітніми потребами молодшого шкільного віку. Щодо методичного аспекту, висвітлено особливості, закономірності та організаційно-педагогічні впровадження рухливих ігор. Представлено зміст рухливих ігор для дітей з інтелектуальними порушеннями, зазначено очікувані результати. Узагальнено матеріал щодо класифікації рухливих ігор за мірою фізичного навантаження та визначено їх місце на кожному етапі заняття.
Встановлено, що для удосконалення та формування рухових навичок дітей необхідно використовувати рухливі ігри. В праці зосереджено увагу на врахуванні педагогічними працівниками психофізичних обмежень та можливостей дітей, окреслено різні способи передачі інформації тощо.
На основі опрацювання матеріалів зроблено висновки: безперервний етап розвитку інклюзивної освіти передбачає професійну підготовку педагогічних працівників до роботи, взаємодію з фахівцями інклюзивно-ресурсного центру, оволодіння спеціальними методиками навчання. Підкреслено значимість підготовки до рухливої гри: визначення гри, підбір інвентарю, вибір місця, адаптація правил, пояснення, контроль та підведення підсумків. Розкрито перспективу подальшого дослідження з окресленої проблематики.
The article highlights the essence of moving games and their peculiarities of influence on the physical development of chil-dren with psychophysical developmental disorders in preschool and general secondary education institutions.
The main part of the article presents a review of the scientific literature, an experimental study, and methodological aspects. The article analyzes the definition of «moving games» in a number of studies by domestic scholars. In general, the attempt to interpret moving games as a system of interrelated actions that realize educational, health and educational value through the reflection of a certain motive and provide mostly active participation of participants. The experimental study revealed the levels of physical qualities of children with special educational needs. As for the methodological aspect, the features, pat-terns and organizational and pedagogical implementation of moving games are highlighted. The content of moving games is presented. The material on the classification of moving games by the degree of physical activity is summarized and their place at each stage of the lesson is determined.
It has been established that in order to improve and form motor skills, it is necessary to use moving games. Attention is focused on taking into account the psychophysical limitations and capabilities of children during moving games, using different ways of transmitting information, etc.
Based on the analysis materials, relevant conclusions are drawn. Тhe continuous stage of inclusive education development involves professional training of teachers to work, interaction with specialists of the inclusive resource center, mastering special teaching methods. We emphasize the importance of preparation: defining the game, selecting equipment, choosing a location, adapting the rules of the game, explaining, controlling and summarizing. The author emphasizes the prospects for further research on the outlined issues.