У статті проаналізовано сучасні підходи до застосування інноваційних технологій у викладанні фізичного виховання в ЗВО. Виокремлено три основні підходи: варіативний, інтерактивний та мотиваційний, кожен з яких має свою структуру та специфіку використання. Автором обґрунтовано парадигмальну недостатність розвитку мотивацій-них інноваційних технологій, що призводить до низької ефективності фізичного виховання у ЗВО, зокрема в контексті студентської мотивації до фізичної активності. Визначено, що розвиток мотиваційних технологій є важливим аспектом для забезпечення високої якості навчального процесу в цій сфері.
У статті також запропоновано короткий опис власного дослідження, яке зосереджене на мотиваційних аспектах викладання фізичного виховання. Основною метою дослідження було вивчити рівень незадоволеності студентів заняттями з фізичного виховання та з'ясувати основні фактори, які впливають на їхню мотивацію до занять фізкультурою. Для цього було проведено опитування серед студентів різних спеціальностей, результати якого дозволили ідентифікувати основні проблеми, з якими стикаються студенти під час навчання з фізичного виховання.
На основі аналізу результатів опитування, автором сформульовано кілька практичних рекомендацій. Важливою рекомендацією є необхідність створення умов для швидкої зміни фізичної та інтелектуальної діяльності студентів, а також індивідуалізації цього процесу, що дозволяє більш ефективно задовольняти потреби кожного студента.
Цей підхід дозволяє створити умови, за яких студенти можуть отримати індивідуальний підхід до навчання, враховуючи їхні фізичні можливості та інтереси. Водночас, він сприяє активізації їхньої участі в заняттях фізичним вихованням, що є важливою метою сучасного викладання в ЗВО. Впровадження інноваційних мотиваційних технологій дозволяє забезпечити різноманітні форми навчання, адаптовані до потреб кожного студента, що підвищує ефективність процесу навчання і заохочує студентів до регулярних занять фізичною активністю.
The article highlights the variational, interactive and motivational approaches to innovative technologies in teaching physi- cal education in higher education institutions, describes the structure of these approaches, substantiates the paradigmatic insufficiency of the development of motivational innovative technologies in teaching physical education in higher education institutions, offers a brief description of the author's own research in the motivational field to create an innovative technology in teaching physical education in higher education institutions: a survey of students on the content of their dissatisfaction with physical education classes, analysis of the survey results and practical recommendations that follow from it – the need to create conditions for rapid change of physical and intellectual activity in time and space and individualisation of this transition, as well as a description of the minimum rules that ensure the educational process in the conditions of such individualisation.
It has been found that the main dissatisfaction of students with physical education classes at universities relates to the cate-gory of time: classes are not held on time, the same duration of classes does not suit any student, that is, the frequency and duration of each class should ideally be determined by each student spontaneously and independently. The process of forming values in an individual is comprehended and it is revealed which link is missing in society for the formation of a sustainable value of physical culture and exercise in modern youth – the subject's enjoyment of exercise or adherence to a healthy lifestyle. Practical recommendations for organising the educational process in higher education institutions in such a way that students can develop and enjoy physical exercise to a healthy state: build a gym at each building or convert at least one classroom per building into a small gym; allow students to go out for 15 minutes (several people) during the lecture to do physical exercise in this gym. Give students a task to draw up a schedule of duties of those responsible for the material content of the gym. Over time, there will be many people who want to go to this room during the lecture, so you will have to give them the task of drawing up a schedule for visiting the room during the lecture. Over time, more classrooms will need to be converted into a hall, but academic performance will increase significantly if such recommendations are implemented.