Стаття присвячена теоретичному розгляду критеріїв оцінювання мовленнєвої компетентності дитини в умовах двомовного середовища. Мовленнєва компетентність включає в себе не лише знання граматики та лексики, але й здатність адекватно використовувати мову в різних соціокультурних контекстах. Оскільки білінгвальні особистості використовують дві мови в різних сферах життя, ефективне оцінювання їх мовленнєвих навичок потребує комплексного підходу, який враховує як аспекти мовленнєвої правильності, так і функціональну здатність до комунікації.
Розглядається система критеріїв оцінювання, яка ґрунтується на основних компонентах мовленнєвої компетентності: лексичному, граматичному, фонетичному, синтаксичному та дискурсивному рівнях. Особливу увагу приділено таким критеріям, як здатність до міжмовного перемикання, гнучкість мовлення та адекватність мовленнєвої стратегії у конкретних соціокультурних ситуаціях. Крім того, важливими є когнітивні аспекти мовленнєвої діяльності, зокрема здатність до когнітивного переключення між мовами, яке визначає рівень гнучкості в мовленнєвому процесі.
Зазначається, що двомовність не повинна оцінюватися як "суміш" двох мов, а як інтегрований процес, у якому мови взаємодіють і доповнюють одна одну в комунікативній діяльності. У цьому контексті важливо розділяти мови та оцінювати мовленнєву компетентність особистості, яка послуговується певною мовою на момент оцінки.
У статті також запропоновано практичні рекомендації щодо використання диференційованих підходів до оцінювання мовленнєвих навичок в залежності від рівня володіння кожною з мов. Також розкривається важливість формувального оцінювання, яке дає можливість відстежувати поступовий розвиток мовленнєвої компетентності та вчасно коригувати навчальний процес.
Описані критерії оцінювання можуть бути корисними для педагогів, які працюють у білінгвальних середовищах, а також для розробників навчальних програм, орієнтованих на двомовну освіту.
The article is dedicated to the theoretical analysis of the criteria for assessing children's speech competence in a bilingual envi-ronment. Speech competence includes knowledge of grammar and vocabulary and the ability to use language appropriately in var-ious sociocultural contexts. Since bilingual individuals use two languages in different aspects of life, effective assessment of their speech skills requires a comprehensive approach that considers both linguistic accuracy and functional communicative ability.
The article discusses a system of evaluation criteria based on the main components of speech competence: lexical, gram-matical, phonetic, syntactic, and discourse levels. Special attention is given to criteria such as the ability to switch between languages, speech flexibility, and the appropriateness of language strategies in specific sociocultural situations. Additionally, cognitive aspects of speech activity are important, particularly the ability to switch cognitively between languages, which deter-mines the level of flexibility in the speech process.
It is emphasized that bilingualism should not be assessed as a "mix" of two languages, but as an integrated process in which languages interact and complement each other in communicative activities. In this context, it is essential to differentiate between the languages and assess the individual's language competence at the time of evaluation.
The article also provides practical recommendations for using differentiated approaches to assess speech skills based on the proficiency level in each language. Furthermore, it discusses the importance of formative assessment, which allows tracking the gradual development of speech competence and adjusting the educational process in a timely manner.
The described evaluation criteria can be useful for educators working in bilingual environments, as well as for curriculum developers focused on bilingual education.