The article considers the issue of the content of students' education in institutions of extracurricular education. It is the content of education that ensures the formation of personal competencies, improving the quality and accessibility of extracurricular education in the process of education, upbringing, development and socialization of students.
The interpretation of the concept of «content of education» is formulated, which is defined as a holistic process of assimilation of the experience of previous generations, which is enriched and transmitted to subsequent generations; a variable historical category.
It is indicated that the content of extracurricular education is a scientifically substantiated system of didactically and methodically designed extracurricular education material for various profiles and levels of education.
Particular attention is paid to the main provisions regarding the formation of the content of extracurricular education, in particular: purposefulness; universal human values; scientificity; multiculturalism; integration; unity of the content and procedural aspects of education; implementation of a competency-based approach; consistency; nature-conformity; quality and accessibility of the content of education.
It is noted that the key regulatory document that determines the structure and outlines the list and scope of areas of extracurricular education with the distribution of the number of hours of weekly and annual workload is the curriculum. In accordance with it, the work of circles, sections, studios and other creative associations is planned for the academic year. The curriculum is also used to develop educational programs.
The structure and components of the curriculum, the features of the organization and the basic norms for studying the program material are described. The age groups and the number of students for whom the program is designed are indicated. The main forms and methods of conducting classes are presented.
It is proved that the content of education is the basis for the development of forms, methods and means of extracurricular education, modern organization of the educational process in institutions of extracurricular education.
У статті розглянуто питання змісту навчання учнів у закладах позашкільної освіти. Саме зміст навчання забезпечує формування компетентностей особистості, підвищення якості й доступності позашкільної освіти в процесі навчання, виховання, розвитку і соціалізації здобувачів освіти.
Сформульовано тлумачення поняття «зміст навчання», що визначено як цілісний процес засвоєння досвіду попередніх поколінь, який збагачується і передається наступним поколінням; змінна історична категорія.
Вказано, що зміст позашкільної освіти – це науково обґрунтована система дидактично й методично оформленого матеріалу позашкільної освіти для різних профілів і ступенів навчання.
Особливу увагу акцентовано на основних положеннях щодо формування змісту позашкільної освіти, зокрема: цілеспрямованість; загальнолюдські цінності; науковість; полікультурність; інтегрованість; єдність змістового та процесуального аспектів навчання; реалізація компетентнісного підходу; послідовність; природо відповідність; якість і доступність змісту освіти.
Зазначено, що ключовим нормативним документом, який визначає структуру й окреслює перелік і обсяг напрямів позашкільної освіти з розподілом кількості годин тижневого та річного навантаження, є навчальний план. Відповідно до нього планується робота гуртків, секцій, студій та інших творчих об’єднань на навчальний рік. Також навчальний план використовується для розробки навчальних програм.
Описано структуру і компоненти навчальної програми, особливості організації та основні норми вивчення програмного матеріалу. Вказано вікові групи та кількість учнів, для яких розрахована програма. Представлено основні форми та методи проведення занять.
Доведено, що зміст навчання є основою для розробки форм, методів і засобів позашкільної освіти, сучасної організації освітнього процесу в закладах позашкільної освіти.