Визначено, що провідними психологічними механізмами особистісного розвитку
і взаємодії людини з соціумом є адаптація, індивідуалізація та інтеграція, які пов’язані з особистісними якостями і поведінковими реакціями людини. Успішність виконання людиною конкретної діяльності пов’язана з її індивідуальністю, ступенем самостійності та самовизначенням. Вони закладають основу творчої активності особистості, яка відображається через її прояви. Підтримка творчих проявів має ґрунтуватися на основних засадах педагогіки індивідуальності та педагогіки творчості, коли людина пізнає свою самість, власний світ, розвивається в усіх сферах. Доведено роль педагога у створенні комфортного середовища, у якому кожен здобувач зможе зрозуміти свої особистісні слабкі та сильні сторони, зорієнтуватись у способах і методах організації власного духовного, творчого і професійного розвитку при наданій підтримці. Для здійснення педагогічної підтримки здобувачів вчитель/викладач має розуміти взаємозв’язок між інтелектом і креативністю та їхню залежність від контексту ситуації. Розглянуто зміст сталих індивідуальних властивостей
особистості, рівні творчої активності, розвиток змінних властивостей. Визнано найкращими шляхами розвитку здібностей до рівня обдарованості та таланту: індивідуалізацію навчання, створення позитивного емоційного поля, підвищення пізнавального інтересу до навчання і його творчої складової, роботу над удосконаленням саморегуляції, створення умов для відчуття незалежності та свободи, розуміння власного джерела активності. Саме цей комплекс шляхів створює передумови для виникнення інноваційного мислення у вимірі особистості,
розширення і поглиблення свідомості. Запропоновано рекомендації щодо розвитку творчості здобувачів закладів професійної освіти.
It was determined that the leading psychological mechanisms of personal
development and interaction of a person with society are adaptation, individualisation and
integration, which are related to personal qualities and behavioural reactions of a person. The
success of a person's performance in a specific activity is related to his individuality, degree of independence and self-determination. They lay the basis of the creative activity of the individual, which is reflected through its manifestations. Support for creative manifestations should be based on the basic principles of the pedagogy of individuality and pedagogy of creativity, when a person learns about himself, his world develops in all spheres. The role of the teacher in creating a comfortable environment in which each student can understand their weaknesses and strengths and orient themselves in the ways and methods of organising their own spiritual, creative and professional development with the provided support is proven. To provide pedagogical support to achievers, the teacher must understand the relationship between intelligence and creativity and their dependence on the context of the situation. The content of permanent individual personality properties, creative activity level, and variable properties' development are considered. Recognised as the best ways to develop abilities to the level of giftedness and talent: individualisation of learning,
creation of a positive emotional field, increasing cognitive interest in education and its creative component, work on improving self-regulation, creating conditions for a sense of independence and freedom, understanding one's source of activity. This complex of paths creates the prerequisites for the emergence of innovative thinking in terms of personality, expansion and deepening of consciousness. Recommendations are offered for the creativity development of vocational education institutions graduates.