Дитяча література в цілому та пейзажна лірика у сприйнятті дітьми дошкільного віку зокрема – потужний об’єкт досліджень у сфері психолого-педагогічних та філологічних наук, що сприяє репрезентації особливого періоду становлення емоційної сфери особистості дитини та переходу з дошкільного віку у молодший шкільний вік.
Стаття досліджує вплив пейзажної лірики на формування емоційної сфери дітей старшого дошкільного віку. Авторами наукового доробку підкреслено, що емоційний компонент присутній у всіх психічних процесах і станах людини, формуючи основу будь-якої її активності та сфери діяльності. Наголошено, що старший дошкільний вік є сенситивним щодо формування емоційної сфери дитини, як складного психологічного явища, що охоплює розвиток навичок соціальної взаємодії, здатність регулювати емоції та поведінку в колективі, формування міжособистісних зв'язків, а також становлення самооцінки та ідентичності.
Акцентовано увагу на тому, що дитяча література, з її фокусом на відображенні широкого спектру емоцій, станів та почуттів, може слугувати ефективним інструментом для досягнення зазначеної мети. Проаналізовано наукові напрацювання, які підтверджують значущість впливу пейзажної лірики на формування емоційної сфери дітей старшого дошкільного віку. У роботі розглянуто літературні твори, у яких описується природа, та їхню здатність викликати у дітей різноманітні емоції.
Здійснено коротку характеристику ліричних творів митців, творча спадщина яких найчастіше вивчається в закладах дошкільної освіти, зокрема поезія Т. Шевченка, Л. Українки, О. Олеся. Узагальнено зміст пейзажної лірики митців, який, на думку авторів статті, представлений окремими ідейно-естетичними лініями: зокрема, акцентується необхідність охорони, захисту та шанування природи; пейзаж розглядається як джерело філософського осмислення буття; підкреслюється значення духовного та морального самовдосконалення; відображається велич і краса світу, а також прагнення до поклоніння природі; розглядаються питання життя і смерті у контексті взаємодії людини і природи.
Children's literature in general and landscape lyrics in the perception of preschool children in particular are a powerful object of research in the field of psychological, pedagogical and philological sciences, which contributes to the representation of a special period of formation of the emotional sphere of a child's personality and the transition from preschool age to junior school age.
The article examines the influence of landscape lyrics on the formation of the emotional sphere of children of senior preschool age. The authors of the scientific work emphasize that the emotional component is present in all mental processes and states of a person, forming the basis of any of his activity and sphere of activity. It is emphasized that senior preschool age is sensitive to the formation of the emotional sphere of a child, as a complex psychological phenomenon that encompasses the development of social interaction skills, the ability to regulate emotions and behavior in a team, the formation of interpersonal relationships, as well as the formation of self-esteem and identity.
The emphasis is on the fact that children's literature, with its focus on reflecting a wide range of emotions, states and feelings, can serve as an effective tool for achieving this goal. Scientific developments that confirm the significance of the influence of landscape lyrics on the formation of the emotional sphere of children of senior preschool age are analyzed. The work considers literary works that describe nature and their ability to evoke various emotions in children.
A brief description of the lyrical works of artists whose creative heritage is most often studied in preschool education institutions is provided, in particular, the poetry of T. Shevchenko, L. Ukrainka, O. Oles. The content of the landscape lyrics of artists is summarized, which, in the opinion of the authors of the article, is presented along separate ideological and aesthetic lines: in particular, the need to protect, defend and respect nature is emphasized; the landscape is considered as a source of philosophical understanding of existence; the importance of spiritual and moral self-improvement is emphasized; The greatness and beauty of the world are reflected, as well as the desire to worship nature; the issues of life and death are considered in the context of the interaction of man and nature.