Digital Repository
Dragomanov
Ukrainian State University

Higher education in the face of XXI century challenges

ISSN: 2310-8290

Show simple item record

dc.contributor.author Svyrydenko, Denys
dc.date.accessioned 2025-05-13T13:47:19Z
dc.date.available 2025-05-13T13:47:19Z
dc.date.issued 2014
dc.identifier.citation Svyrydenko, D. Higher education in the face of XXI century challenges / D. Svyrydenko // Philosophy & cosmology : Academic Journal / International Society of philosophy and cosmology. – Кyiv : ISPC, 2014. – Vol. 12. – P. 258-263. uk
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/48199
dc.description.abstract The article examines “order of the day” of higher education modernization processes at the con-text of two major trends of social transformations at the beginning of ХХІ century – globalization processes and information society establishing ones. It is shown that as an answer to these tenden-cies higher education sphere is modernized by form in terms of organizational changes (actualization of distance learning ideas, virtual university model; organizational changes to correspond market realities etc.) as well as by content (changes of pedagogical practices towards formation of personality of new type, transformation of educational content towards formation tolerant and multicultural world-view of students etc.). The author stands on position that there is a need of deep theoretical surveys used methods of philosophy of education to substantiate modernization processes. Mentioned surveys have potential to find the ways of qualitative incorporation of higher education sphere into complicate social dynamics of present days. uk
dc.description.abstract В статье рассматривается «порядок дня» процессов модернизации высшего образования в контексте двух основных трендов социальных трансформаций начала ХХІ века – глобализации и становления информационного общества. Показано, что сфера высшего образования в ответ на них модернизируется как по форме в виде организационных изме-нений (актуализация идей дистанционного образования, переход к модели виртуального университета, организационные изменения для соответствия рыночным реалиям и т. д.), так и по содержанию (изменения педагогических практик для формирования личности нового типа, трансформация содержания образования с целью формирования человека толерантного, мультикультурного мировоззрения и т. д.). Автором отстаивается позиция о необходимости углубления теоретических поисков методами философии образования для обоснования модернизационных процессов, позволяющих сфере высшего образования на качественном уровне инкорпорироваться в сложную социальную динамику нашего времени. uk
dc.language.iso en uk
dc.publisher ISPC uk
dc.subject information society uk
dc.subject higher education uk
dc.subject globalization uk
dc.subject mobility uk
dc.subject personality uk
dc.subject tolerance uk
dc.subject university uk
dc.subject высшее образование uk
dc.subject глобализация uk
dc.subject идея университета uk
dc.subject информационное общество uk
dc.subject личность uk
dc.subject мобильность uk
dc.subject толерантность uk
dc.title Higher education in the face of XXI century challenges uk
dc.title.alternative Высшее образование перед вызовами ХХІ века uk
dc.type Article uk


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Links Collection

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics