The article examines “order of the day” of higher education modernization processes at the con-text of two major trends of social transformations at the beginning of ХХІ century – globalization processes and information society establishing ones. It is shown that as an answer to these tenden-cies higher education sphere is modernized by form in terms of organizational changes (actualization of distance learning ideas, virtual university model; organizational changes to correspond market realities etc.) as well as by content (changes of pedagogical practices towards formation of personality of new type, transformation of educational content towards formation tolerant and multicultural world-view of students etc.). The author stands on position that there is a need of deep theoretical surveys used methods of philosophy of education to substantiate modernization processes. Mentioned surveys have potential to find the ways of qualitative incorporation of higher education sphere into complicate social dynamics of present days.
В статье рассматривается «порядок дня» процессов модернизации высшего образования в контексте двух основных трендов социальных трансформаций начала ХХІ века – глобализации и становления информационного общества. Показано, что сфера высшего образования в ответ на них модернизируется как по форме в виде организационных изме-нений (актуализация идей дистанционного образования, переход к модели виртуального университета, организационные изменения для соответствия рыночным реалиям и т. д.), так и по содержанию (изменения педагогических практик для формирования личности нового типа, трансформация содержания образования с целью формирования человека толерантного, мультикультурного мировоззрения и т. д.). Автором отстаивается позиция о необходимости углубления теоретических поисков методами философии образования для обоснования модернизационных процессов, позволяющих сфере высшего образования на качественном уровне инкорпорироваться в сложную социальную динамику нашего времени.