Стаття присвячена аналізу феномену глобалізації, який розуміється в якості важливого фактору поширення та імплементації ідей академічної мобільності в сфері вищої освіти. Проаналізована сутність низки понять сучасного дискурсу вищої освіти («глобалізація», «глобалізація освіти», «інтернаціоналізація»). Обґрунтована теза щодо необхідності поглиблення теоретичних пошуків у сфері модернізації освіти, адже глобалізація постає чинником розгортання в освітній сфері низки складних соціальних феноменів, одним із яких є академічна мобільність. Наголошується на евристичності дослідження цих феноменів із використанням методології соціальної філософії та філософії освіти, які б надали обґрунтованого характеру практичному втіленню реформ у галузі вищої освіти, усвідомлюючи специфіку України як «транзитної країни».
The article analyzes phenomenon of globalization which is comprehended as an important fac-tor of academic mobility ideas expansion and implementation at higher education sphere. The essence of some notions of higher education discourse («globalization», «education globalization», «internationalization») is also analyzed. The thesis concerning the need of deep theoretical re-searches at the sphere of higher education modernization is substantiated standing on position that globalization is a determinant of the series of complicated social phenomena such as academic mobility one. It is underlined that methodological approaches of social philosophy and philosophy of education have heuristic potential for substantiation of reforms at the sphere of higher education. Mentioned methodology is able to understand specific character of Ukraine as “transit state”.