У статті проведено дослідження ефективності застосування техніки дихальних вправ Віма Хофа на практичних заняттях з фізичного виховання для підвищення функціонального стану та здоров’я, зменшення відчуття тривоги та стресу у здобувачів вищої освіти. Здійснено опитування щодо їхнього ставлення до практики застосування дихальних вправ та проведено вимірювання функціональних показників, які характеризують серцево-судинну й дихальну системи організму. Дослідження проводилося у 2023-2024 рр. на базі Івано-Франківського національного медичного університету. У дослідженні взяли участь 44 здобувачі чоловічої статі 1-2-го років навчання (віком від 18 до 21 р.), стан здоров’я – добрий та задовільний. Було сформовано контрольну (КГ) експериментальну (ЕГ) групи по 22 здобувачі у кожній. Методи дослідження: аналіз та узагальнення літературних джерел, методи функціональної діагностики, методи математичної статистики. З’ясовано, що здобувачі не практикують техніку дихання Віма Хофа на практичних заняттях з фізичного виховання. Узагальнено основні позитивні чинники впровадження дихальних вправ, які спрямовані на: зниження стресу за рахунок включення парасимпатичної системи, відповідальної за розслаблення та покращення нервово-психічного стану; поліпшення роботи легенів та серцево-судинної системи і передачі кисню в кров і органи, прискорення обмінних процесів; зміцнення м’язів діафрагми і стравоходу; зниження (тимчасове) кислотності крові, що посилює профілактику і боротьбу з інфекціями; зниження запального процесу в організмі і покращення роботи імунної системи, а також зниження ризику депресії та стресу. Виявлено, що наприкінці дослідження в ЕГ, на відміну від КГ, відбулося статистично вірогідне покращання показників ЖЄЛ, проби Штанге, проби Генчі, ЧСС, частоти дихання та проби Руф’є. Це підтверджує ефективність впливу дихальних вправ на функціональний стан серцево-судинної та дихальної системи організму здобувачів, що сприятиме зміцненню їх здоров’я, зменшенню відчуття тривоги і стресу.
The article studies the effectiveness of using Wim Hof's breathing exercise technique in practical physical education classes to improve functional state and health, reduce anxiety and stress in higher education students. A survey was conducted on their attitude to the practice of using breathing exercises and measurements of functional indicators characterizing the cardiovascular and respiratory systems of the body were carried out. The study was conducted in 2023-2024 at the Ivano-Frankivsk National Medical University. 44 male students of the 1st-2nd years of study (aged 18 to 21) participated in the study. Their health status was good and satisfactory. The control (CG) and experimental (EG) groups of 22 students each were formed. Research methods: analysis and generalization of literary sources, methods of functional diagnostics, methods of mathematical statistics. It was found that students do not practice the Wim Hof’s breathing technique in physical education classes. The main positive factors of the introduction of breathing exercises are summarized, which are aimed at: reducing stress by activating the parasympathetic system, responsible for relaxation and improving the neuropsychic state; improving the functioning of the lungs and cardiovascular system and the transfer of oxygen to the blood and organs, accelerating metabolic processes; strengthening the muscles of the diaphragm and esophagus; reducing (temporary) blood acidity, which enhances the prevention and fight against infections; reducing the inflammatory process in the body and improving the functioning of the immune system, as well as reducing the risk of depression and stress. It was found that at the end of the study in the EG, unlike the CG, there was a statistically significant improvement in the indicators of the vital capacity, the Stange test, the Genchi test, the heart rate, the respiratory rate and the Rufier test. This confirms the effectiveness of the influence of breathing exercises on the functional state of the cardiovascular and respiratory systems of the students, which will help strengthen their health and reduce feelings of anxiety and stress.