At the beginning of the 21st century, the importance of pedagogical management as an important component of the educational process in the system of physical education of non-physical education profiles of higher educational institutions has significantly increased, which in turn contributes to achieving the desired result and to a certain extent guarantees its success.
Starting from the second half of the 20th century, the role of health-improving physical activity has been increasing, which is due to the following factors: the need to implement effective mechanisms for the prevention of chronic non-communicable diseases, which have become the main cause of premature mortality of people; increasing the negative impact on human health due to a decrease in the volume and intensity of physical activity due to the introduction of automated production, an increase in the share of mental labor in the structure of labor activity, and also due to increased comfort of vehicles, improvement of household appliances, development of the sphere of public services, etc.; low level of involvement of people in specially organized physical activity (until the second half of the 20th century, sports were mostly practiced only by young men and boys, while women, disabled people, pensioners, and socially vulnerable citizens were deprived of such an opportunity, which contradicted the general trends in the development of civilization and did not comply with the basic provisions of the Universal Declaration of Human Rights); the availability of scientific research results that substantiate the effectiveness of using motor activity to increase functional and physical indicators and prevent a number of diseases in people.
The modern system of physical education is characterized by the continuity of the process, has a health-oriented orientation and thus determines the "final" result of pedagogical management at each stage of physical education of school and student youth, ‒ achieving optimal physical condition as a criterion for the effectiveness of solving health-improving tasks.
Another component of pedagogical management is the physical condition, which is characterized by low indicators of schoolchildren and a tendency to even greater deterioration is observed: currently only about 7.0% of graduates of secondary schools are conditionally healthy, the rest have various nosologies of the disease.
На початку ХХІ століття у системі фізичного виховання нефізичних профілів вищих навчальних закладів значно зросло значення педагогічного менеджменту як важливої складової навчально-виховного процесу, що в свою чергу сприяє досягненню бажаного результату. і певною мірою гарантує його успіх. Починаючи з другої половини ХХ ст., роль оздоровчої рухової активності зростає, що зумовлено такими факторами: необхідністю впровадження ефективних механізмів профілактики хронічних неінфекційних захворювань, які стали основна причина передчасної смертності людей; збільшення негативного впливу на здоров'я людини за рахунок зменшення обсягу та інтенсивності фізичних навантажень за рахунок впровадження автоматизованого виробництва, збільшення частки розумової праці в структурі трудової діяльності, а також за рахунок підвищення комфортності транспортних засобів, удосконалення побутової техніки, розвиток сфери побутових послуг тощо; низький рівень залученості людей до спеціально організованої фізичної активності (до другої половини ХХ ст. спортом займалися переважно юнаки та хлопці, а жінки, інваліди, пенсіонери та соціально незахищені верстви населення були позбавлені такої можливості). , що суперечило загальним тенденціям розвитку цивілізації та не відповідало основним положенням Загальної декларації прав людини); наявність результатів наукових досліджень, які обґрунтовують ефективність використання рухової активності для підвищення функціональних і фізичних показників та профілактики ряду захворювань у людей. Сучасна система фізичного виховання характеризується безперервністю процесу, має оздоровчу спрямованість і тим самим визначає «кінцевий» результат педагогічного управління на кожному етапі фізичного виховання учнівської та студентської молоді ‒ досягнення оптимального фізичного стану як критерій ефективності вирішення оздоровчих завдань. Інша складова педагогічного управління – це фізичний стан, що характеризується низькими показниками школярів і спостерігається тенденція до ще більшого погіршення: нині лише біля 7,0 % випускників загальноосвітніх шкіл є умовно здоровими, решта мають ті або інші різні нозології захворювання.