Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Черлідинг як ефективний різновид рухової активності здобувачок вищої освіти

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Шукатка, О. В.
dc.contributor.author Червоношапка, М. О.
dc.contributor.author Мартинів, О. М.
dc.contributor.author Кость, М. М.
dc.contributor.author Поліщук, Н. М.
dc.date.accessioned 2025-05-12T10:41:38Z
dc.date.available 2025-05-12T10:41:38Z
dc.date.issued 2025
dc.identifier.citation Черлідинг як ефективний різновид рухової активності здобувачок вищої освіти / О. В. Шукатка, М. О. Червоношапка, О. М. Мартинів, М. М. Кость, Н. М. Поліщук // Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наукових праць / За ред. О. В. Тимошенка. – Київ : Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова, 2025. – Вип. 4 (190). – С. 190-193. uk
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/48167
dc.description.abstract Черлідинг є популярним серед молоді різновидом фізичної активності, що може бути ефективно застосований у системі секційної роботи зі студентками. Метою роботи було експериментальне дослідження ефективності тренувань з черлідингу для підвищення рівня фізичної підготовленості студенток у порівнянні з традиційною програмою з фізичного виховання. Фізична підготовленість студенток вивчалася за тестами: біг на 100 м, біг на 1 000 м, тест рівноваги "Фламінго", згинання і розгинання рук в упорі лежачи, піднімання тулуба в сід за 1 хв., нахил тулуба вперед із положення сидячи, тест Берпі. Отримані результати педагогічного експерименту свідчать, що тренування у секції черлідингу протягом навчального року сприяє більш вираженому підвищенню рівня розвитку рухових здібностей, порівняно з традиційною програмою з "Фізичного виховання". uk
dc.description.abstract Engaging students in regular physical activity while considering their needs and interests is a key issue in the process of physical education in higher education institutions. Cheerleading is currently a popular form of physical activity among young people and can be effectively incorporated into extracurricular sports programs for female students. The aim of this study was to examine the effectiveness of cheerleading training in comparison with traditional Physical Education classes. To achieve this goal, a pedagogical experiment was conducted at Ivan Franko National University of Lviv. Two groups of first-year female students were formed. The control group (25 women) participated in Physical Education classes throughout the academic year but did not engage in extracurricular sports activities. The experimental group (17 women) participated in cheerleading training sessions during the academic year. The testing process assessed the development of speed abilities, endurance, balance, flexibility, and strength. The obtained results indicate that participation in cheerleading training sessions throughout the academic year contributes to a more pronounced improvement in motor abilities compared to the traditional Physical Education program. Female students who participated in cheerleading training instead of Physical Education classes demonstrated more significant improvements in physical fitness, with statistically significant results (p < 0.05) in all assessed physical fitness tests. Additionally, students involved in the cheerleading section reported an improvement in their psycho-emotional well-being as a result of the training. The students in the control group, who attended Physical Education classes, showed less improvement in physical fitness. uk
dc.language.iso uk_UA uk
dc.publisher Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова uk
dc.subject студентки uk
dc.subject фізичне виховання uk
dc.subject черлідинг uk
dc.subject фізична підготовленість uk
dc.subject ефективність uk
dc.subject physical education uk
dc.subject cheerleading uk
dc.subject students uk
dc.subject physical fitness uk
dc.subject effectiveness uk
dc.title Черлідинг як ефективний різновид рухової активності здобувачок вищої освіти uk
dc.title.alternative Cheerleading as an Effective Form of Physical Activity for Female Students uk
dc.type Article uk
dc.identifier.doi https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series15.2025.04(190).38


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу