Psychological preparation is a set of measures related to the formation, development and improvement of mental qualities necessary for the successful professional activity of athletes, which are carried out through purposeful and systematic training.
Sports motivation is a leading component of an athlete's activity and its individual elements have an ambiguous relationship with the activity. The literature has accumulated experience in diagnosing sports motivation, and specific methods are proposed, with the help of which qualitative and quantitative characteristics of motivation are determined. The purpose of the study is the experimental substantiation of the methodology for the formation of motivation for sports activity in taekwondo players the stage of maximum realization of individual capabilities.
Research objectives: To determine the formation and features of motivation for sports activity in taekwondo athletes of higher sports qualifications and age. To identify the types of attitudes of sportsman’s to taekwondo classes and their content. To develop and experimentally substantiate a methodology for the formation of motivation for sports activities in taekwondo players at the stage of maximum realization of individual capabilities.
However, we have not identified any methods for identifying sports motivation in taekwondo players. The possibility of managing an athlete's sports motivation is shown. The proposed method and means of adjusting motivation and improving the psychological preparedness of highly qualified athletes have been practically confirmed. The study confirmed the feasibility of this direction of preparing athletes for training and competitive activities in taekwondo.
Психологічна підготовка - це комплекс заходів, пов'язаних з формуванням, розвитком і вдосконаленням психічних якостей, необхідних для успішної професійної діяльності спортсменів, які здійснюються шляхом цілеспрямованої і систематичної підготовки.
Спортивна мотивація є провідним компонентом діяльності спортсмена і її окремі елементи мають неоднозначне відношення до діяльності. У літературі накопичено досвід діагностики спортивної мотивації, запропоновано конкретні методики, за допомогою яких визначаються якісні та кількісні характеристики мотивації. Мета дослідження – експериментальне обґрунтування методики формування мотивації спортивної діяльності у тхеквондистів на етапі максимальної реалізації індивідуальних можливостей. Завдання дослідження: Визначити формування та особливості мотивації спортивної діяльності у тхеквондистів вищої спортивної кваліфікації та віку. Виявити типи ставлення спортсменів до занять тхеквондо та їх зміст. Розробити та експериментально обґрунтувати методику формування мотивації спортивної діяльності у тхеквондистів на етапі максимальної реалізації індивідуальних можливостей.
Однак ми не виявили жодних методів виявлення спортивної мотивації у тхеквондистів. Показано можливість управління спортивною мотивацією спортсмена. Запропонована методика та засоби корекції мотивації та підвищення психологічної підготовленості висококваліфікованих спортсменів знайшли практичне підтвердження.
Проведення річного педагогічного експерименту по формуванню спортивної мотивації у тхеквондистів показало достатньо високу ефективність запропонованої нами методики, що виразилася в наступному: - у підвищенні ступеня стійкості інтересу у тхеквондистів до занять тхеквондо; - у підвищенні змагальна мотивації «на досягнення успіху» і в зниженні мотивації «на уникнення невдачі»; - у підвищенні психічної надійності тхеквондистів; - у підвищенні зацікавленості тхеквондистів в задоволеннідуховних і матеріальних потреб і в накопиченні спеціальних знань і навиків.
До закінчення педагогічного експерименту у більшості тхеквондистів (80%) експериментальної групи спостерігалося позитивне активно-дієве відношення до занять тхеквондо.