У статті проаналізовано сучасні тенденції шкільної системи фізичного виховання у закладах загальної середньої освіти, які вказують на наявність консерватизму змісту, засобів, методів та стандартизованих форм занять фізичними вправами, недостатньому впровадженні додаткового обладнання для вирішення педагогічних завдань. Показано, що найбільш перспективними шляхами підвищення ефективності фізичної культури учнів старшої школи є спортивна орієнтованість освітнього процесу, оновлення традиційних та залучення нетрадиційних засобів, методів та форм, що комплексно поєднують оздоровчу та прикладну спрямованість, формування дидактичного наповнення змісту уроків з урахуванням індивідуальних можливостей тих, хто займається, що дозволяє досягти високої варіативності та моторної щільності, підвищити активність школярів. Встановлено, що спортивні ігри включають в себе широкий арсенал природних рухів та дій, що дозволяє використовувати його у руховій підготовці старшокласників. Використання тренажерів посилює ефективність фізичних вправ. З позиції сьогодення накопичено досвід створення технічних пристроїв та тренажерів для навчання спортивним іграм, однак педагогічний аспект, що включає розробку і використання технічних засобів під час занять спортивними іграми учнями старшої школи різного рівня рухової підготовленості залишається мало вивченим. Визначено організаційно-педагогічні умови застосуванням тренажерного обладнання на уроках фізичної культури учнів старшої школи під час вивчення спортивних ігор, а саме: дотримання гігієнічних вимог та безпеки місць занять; наявність тренажерного обладнання для розвитку основних рухових якостей у процесі занять спортивними іграми; використання практичного досвіду впровадження тренажерів в освітньому процесі фізичної культури; підвищення мотивації старшокласників до систематичної рухової активності у різних формах занять спортивними іграми; реалізації індивідуального підходу шляхом урахування рівня рухової підготовленості школярів; створення системи об’єктивного контролю за розвитком рухових якостей за допомогою тренажерного обладнання у процесі занять спортивними іграми.
The article analyzes the current trends of the school system of physical education in secondary education institutions, which indicate the presence of conservatism in the content, means, methods and standardized forms of physical education classes, insufficient introduction of additional equipment for solving pedagogical tasks. It is shown that the most promising ways to increase the effectiveness of physical education of high school students are the sports orientation of the educational process, the renewal of traditional and the involvement of non-traditional means, methods and forms that comprehensively combine health and applied orientation, the formation of didactic content of the content of lessons taking into account the individual capabilities of those who are engaged, which allows achieving high variability and motor density, increasing the activity of schoolchildren. It is established that sports games include a wide arsenal of natural movements and actions, which allows them to be used in the motor training of high school students. The use of simulators enhances the effectiveness of physical exercises. From the present position, experience has been accumulated in creating technical devices and simulators for teaching sports games, however, the pedagogical aspect, which includes the development and use of technical means during sports games by high school students of different levels of motor fitness, remains poorly studied. The organizational and pedagogical conditions for using simulator equipment in physical education lessons for high school students during the study of sports games have been determined, namely: compliance with hygiene requirements and safety of places of study; availability of simulator equipment for the development of basic motor skills in the process of playing sports games; use of practical experience in implementing simulators in the educational process of physical education; increasing the motivation of high school students for systematic motor activity in various forms of playing sports games; implementation of an individual approach by taking into account the level of motor fitness of schoolchildren; creation of a system of objective control over the development of motor skills using simulator equipment in the process of playing sports games.