Необхідність залучення дітей підліткового віку до занять у фізкультурно-оздоровчих центрах Китаю обумовлена тривожними тенденціями щодо зниження їх рухової активності та фізичної підготовленості. Дефіцит науково обґрунтованих підходів до організації занять з підлітками, зокрема, їх методичного забезпечення та змістовного наповнення у фізкультурно-оздоровчих центрах Китаю, зумовлює нагальну потребу в їх ідентифікації та подальшій розробці. Мета – обґрунтувати та розробити модель оздоровчо-рекреаційної діяльності дітей підліткового віку у фізкультурно-оздоровчих центрах Китаю. Методи дослідження: теоретичний аналіз і узагальнення даних науково-методичної літератури, метод експертних оцінок, методи математичної статистики. У дослідженні взяли участь 12 тренерів-викладачів. Результати дослідження. В процесі експертного опитування було визначено найбільш значущі чинники, котрі сприяють залученню дітей до занять у фізкультурно-оздоровчих центрах, чинники, що лімітують ефективність організації занять у фізкультурно-оздоровчих центрах, шляхи підвищення ефективності організаційно-методичного забезпечення діяльності фізкультурно-оздоровчих центрів, а також критерії ефективності організації оздоровчо-рекреаційної діяльності у фізкультурно-оздоровчих центрах Китаю. На основі отриманих даних розроблено модель оздоровчо-рекреаційної діяльності дітей підліткового віку у фізкультурно-оздоровчих центрах Китаю, складовими якої є мета, завдання, програма занять із використанням едьютейнмент технологій.
The need to involve adolescents in classes in physical education and health centers in China is due to negative trends in reducing their physical activity and physical fitness. The lack of scientifically based approaches to organizing classes with adolescents, methodological support, and content in physical education and health centers in China creates an urgent need for their identification and further development. The goal is to substantiate and develop a model of health and recreational activities of adolescents in physical education and health centers in China. Research methods: theoretical analysis and generalization of data from scientific and methodological literature, expert evaluation method, methods of mathematical statistics. 12 trainers-teachers participated in the study. Research results. During the expert survey, the most significant factors that contribute to the involvement of children in classes in physical education and health centers, factors that limit the effectiveness of organizing classes in physical education and health centers, ways to increase the effectiveness of organizational and methodological support for the activities of physical education and health centers, as well as criteria for the effectiveness of organizing health and recreation activities in physical education and health centers in China were identified. Based on the data obtained, a model of health and recreation activities of adolescents in physical education and health centers in China was developed. The model was based on the principles of physical education and leisure activities. A key link in the model was a program using edutainment technologies.