У статті зазначено, що заняття бойовими мистецтвами по-різному впливають на формування та розвиток фізичних якостей дітей шкільного віку. Аналіз літературних даних і результати власних досліджень дають підґрунтя стверджувати, що вплив занять єдиноборствами на формування особистісних та фізичних якостей учнів середнього шкільного віку актуальний. Дослідження присвячено вивченню впливу занять різними видами спортивних єдиноборств на формування особистісних якостей у юних спортсменів віком 11-12 років. За допомогою комплексу педагогічних методів було проаналізовано зміни рівня особистісних якостей: самооцінки, дисциплінованості, наполегливості та інших важливих характеристик особистості. Результати дослідження показали, що регулярні заняття єдиноборствами сприяють розвитку таких якостей, як самодисципліна, відповідальність, впевненість у собі та стійкість до стресу. Отримані дані можуть бути використані тренерами для більш ефективної організації тренувального процесу, а також психологами для розробки програм психологічної підтримки юних спортсменів.
Показано, що заняття єдиноборствами позитивно впливають на формування особистісно-вольових і фізичних якостей у комплексі. Вольове навчання успішно здійснюється, якщо процес формування якостей особистості органічно пов'язаний з розвитком фізичних здібностей, з навчанням фізичним вправам.
The article states that martial arts classes have different effects on the formation and development of physical qualities of school-age children. Analysis of literature data and the results of our own research provide grounds to assert that the influence of martial arts classes on the formation of personal and physical qualities of middle school students is relevant. Martial arts play an important role in the formation of the personality of young athletes. This sport not only develops physical qualities, but also contributes to the upbringing of important moral and volitional qualities that are useful not only in the sports arena, but also in everyday life. The article considers such types of mixed martial arts as Kudo and Goju-ryu. The study is devoted to studying the influence of classes in various types of martial arts on the formation of personal qualities in young athletes aged 11-12. Using a set of pedagogical methods, changes in the level of personal qualities were analyzed: self-esteem, discipline, perseverance and other important personality characteristics. The results of the study showed that regular martial arts training contributes to the development of such qualities as self-discipline, responsibility, self-confidence and stress resistance. The data obtained can be used by coaches for more effective organization of the training process, as well as by psychologists for the development of psychological support programs for young athletes. Martial arts are an effective means of shaping the personality of young athletes.These sports contribute to the development of important qualities that will be useful not only in sports, but also in life. However, it is important to remember that success depends on the right approach to training and support from coaches and parents.
It has been shown that martial arts training has a positive effect on the formation of personal-volitional and physical qualities in a complex. Volitional training is successfully carried out if the process of forming personal qualities is organically connected with the development of physical abilities, with training in physical exercises.