Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Психологічні особливості зв’язку соціального інтелекту з рефлексією в здобувачів вищої освіти

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Старинська, Олена
dc.date.accessioned 2025-04-04T08:41:19Z
dc.date.available 2025-04-04T08:41:19Z
dc.date.issued 2025
dc.identifier.citation Старинська, О. Психологічні особливості зв’язку соціального інтелекту з рефлексією в здобувачів вищої освіти / О. Старинська // Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 12 : Психологічні науки : зб. наук. праць / за наук. редакцією І. С. Булах. – Київ : Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова, 2025. – Вип. 26 (71). – С. 90-98. uk
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/47955
dc.description.abstract В статті висвітлено результати теоретичного аналізу та емпіричного дослідження зв’язку соціального інтелекту з рефлексією в українських здобувачів вищої освіти (n=240). Встановлено, що соціальний інтелект є складним інтегрованим комплексом здібностей особистості, які забезпечують її успіх у взаємодіях із людьми. Узагальнення результатів дослідження сучасних науковців з обраної проблематики підтвердили відсутність цілеспрямованого наукового інтересу до питання зв’язку соціального інтелекту з рефлексією в українських здобувачів вищої освіти з нормотиповим розвитком. Застосовано теоретичні (аналіз, порівняння, узагальнення), емпіричні (тест вивчення соціального інтелекту авторів Дж. Гілфорд і М. О’Саллівен, опитувальник «Диференціальний тип рефлексії») та методи математичної статистики (коефіцієнт кореляції Пірсона). Зафіксовано переважання середнього та нижчого від середнього рівнів за загальним показником соціального інтелекту. Досліджувані з цими рівнями здатні правильно розуміти мотиви й передбачати поведінку інших людей, визначати їх невербальну і вербальну експресію майже в усіх соціальних взаємодіях, відповідно. Рівневий аналіз показників рефлексії дозволив відмітити, що значно більше половини здобувачів вищої освіти володіють високим рівнем системної рефлексії, яка є самодистанціюванням та поглядом особистості на себе наче збоку, що забезпечує їй одночасне охоплення полюсів суб’єкта й об’єкта. Переважання у досліджуваних середнього (55,0 %) та високого рівнів (30 %) інтроспекції, вказує на їх зосередженість на власному психічному стані та переживаннях. У 50,0 % досліджуваних визначено високий рівень квазірефлексії, що доводить їх здатність спрямувати свою увагу на об’єкт, котрий не стосується актуальної ситуації життя та засвідчує відсторонення від цієї ситуації. Констатовано статистично значущі зв’язки загального показника соціального інтелекту із системною рефлексією та слабкі – з інтроспекцією й квазірефлексією. uk
dc.description.abstract The article presents the results of a theoretical analysis and empirical study of the relationship between social intelligence and reflection in Ukrainian higher education students (n=240). It has been established that social intelligence is a complex integrated set of personality abilities that ensure success in interactions with people. The generalization of the results of the study of modern scholars on the selected issue confirmed the lack of targeted scientific interest in the issue of the relationship between social intelligence and reflection in Ukrainian higher education students with normotypical development. The theoretical (analysis, comparison, generalization), empirical (the Social Intelligence Test by J. Guilford and M. O'Sullivan, the Differential Type of Reflection questionnaire) and mathematical statistics methods (Pearson's correlation coefficient) were used. The predominance of average and below average levels of general indicator of social intelligence was recorded. Subjects with these levels are able to correctly understand the motives and predict the behavior of other people, determine their non-verbal and verbal expression in almost all social interactions, respectively. The level analysis of reflection indicators revealed that significantly more than half of higher education students have a high level of systemic reflection, which is self-distancing and a person's view of themselves as if from the outside, enabling them to simultaneously cover the poles of subject and object. The predominance of medium (55.0%) and high (30%) levels of introspection in the subjects indicates their focus on their own mental state and experiences. A high level of quasi-reflection was found in 50.0 % of the subjects that proves their ability to direct their attention to an object that is not related to the current situation of life and indicates detachment from this situation. Statistically significant relationships of the general indicator of social intelligence with systemic reflection and weak relationships with introspection and quasi-reflection are stated. uk
dc.language.iso uk_UA uk
dc.publisher Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова uk
dc.subject соціальний інтелект uk
dc.subject рефлексія uk
dc.subject квазірефлексія uk
dc.subject системна рефлексія uk
dc.subject інтроспекція uk
dc.subject здобувач вищої освіти uk
dc.subject social intelligence uk
dc.subject reflection uk
dc.subject quasi-reflection uk
dc.subject systemic reflection uk
dc.subject introspection uk
dc.subject higher education applicants uk
dc.title Психологічні особливості зв’язку соціального інтелекту з рефлексією в здобувачів вищої освіти uk
dc.title.alternative Psychological peculiarities of relationship between social intelligence and reflection in higher education applicants uk
dc.type Article uk
dc.identifier.udc 159.9.072.922.2
dc.identifier.doi https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series12.2025.26(71).08


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу