Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Психологічні чинники формування педагогічної самоефективності вчителів

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Котлова, Людмила
dc.contributor.author Бовсуновський, Вадим
dc.date.accessioned 2025-04-04T07:55:15Z
dc.date.available 2025-04-04T07:55:15Z
dc.date.issued 2025
dc.identifier.citation Котлова, Л. Психологічні чинники формування педагогічної самоефективності вчителів / Л. Котлова, В. Бовсуновський // Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 12 : Психологічні науки : зб. наук. праць / за наук. редакцією І. С. Булах. – Київ : Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова, 2025. – Вип. 26 (71). – С. 59-70. uk
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/47952
dc.description.abstract Стаття присвячена вивченню психологічних чинників формування педагогічної самоефективності в сучасному освітньому середовищі. Зазначено, що педагогічна самоефективність – це особисті судження вчителя, щодо своєї здатності здійснювати ефективний вплив на навчально-виховний процес за допомогою набутих професійних компетенцій. Цей конструкт змінюється протягом життя під впливом навколишнього середовища. Здійснено теоретичний аналіз теоретичних та емпіричних досліджень психологічних чинників професійної самоефективності. Підтверджено провідну роль досвіду майстерності для забезпечення швидкого зростання професійної ефективності. Проаналізовано вплив вікарного досвіду, вербального переконання та фізіологічних, афективних станів на формування педагогічної самоефективності. Виявлено значний вплив колективної ефективності на формування особистих суджень вчителя, щодо власної професійної майстерності. Високоефективні шкільні колективи здатні впливати на професійну майстерність окремо взятого вчителя. Досліджено кореляційний зв'язок психологічного благополуччя та професійної самоефективності. Обидва конструкти є взаємообумовлені, а окремі елементи психологічного добробуту (життєві цілі, особистісний ріст) можуть бути чинниками формування професійної самоефективності. Проаналізовано роль та вплив емоційного інтелекту (ЕІ) вчителя на його професійну майстерність. Вчителі з добре розвиненим ЕІ краще справляються з професійним стресом, ставлять перед собою більш високі життєві цілі, виявляють більшу продуктивність у професійній діяльності. Розуміння власних емоцій впливає на причинно-наслідкові атрибуції, мотивацію та власні судження щодо професійної самоефективності. На основі узагальнень наукової літератури були сформовані перспективи подальших досліджень, а саме – розробка ефективної структурної моделі формування педагогічної самоефективності. uk
dc.description.abstract The article is aimed at studying the psychological factors of pedagogical self-efficacy formation in the modern educational environment. It is noted that teacher’s self-efficacy refers to a teacher’s personal judgments of their ability to effectively influence the educational process through acquired professional competencies. This construct changes throughout life under the influence of the environment. The theoretical analysis of theoretical and empirical studies on psychological factors of professional self-efficacy has been carried out. The leading role of mastery experience in ensuring the rapid growth in professional effectiveness has been confirmed. The influence of vicarious experience, verbal persuasion, and physiological and affective states on the formation of teacher’s self-efficacy has been analyzed. Schools with low levels of collective efficacy convey a sense of academic futility to students. Highly effective school teams can influence the professional mastery of individual teachers and fill the school space with an atmosphere of development and success. Both constructs are interdependent, and certain elements of psychological well-being (life goals, personal growth) can be the factors in the formation of professional self-efficacy.The role and impact of a teacher’s emotional intelligence (EI) on their professional mastery are analyzed. Teachers with well-developed EI cope better with professional stress and set higher life goals. Understanding one’s own emotions affects causal attributions, motivation and personal judgments about professional self-efficacy. Based on the generalizations of scientific literature, prospects for further research have been formed, namely, the development of an effective structural model for the formation of teacher’s self-efficacy. uk
dc.language.iso uk_UA uk
dc.publisher Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова uk
dc.subject самоефективність uk
dc.subject психологічне благополуччя uk
dc.subject емоційний інтелект uk
dc.subject компетентність uk
dc.subject мотивація uk
dc.subject стрес uk
dc.subject професійне вигорання uk
dc.subject адаптація uk
dc.subject педагогічна діяльність uk
dc.subject self-efficacy uk
dc.subject psychological well-being uk
dc.subject emotional intelligence uk
dc.subject competence uk
dc.subject motivation uk
dc.subject stress uk
dc.subject professional burnout uk
dc.subject adaptation uk
dc.subject teaching activities uk
dc.title Психологічні чинники формування педагогічної самоефективності вчителів uk
dc.title.alternative Psychological factors in the formation of teacher’s pedagogical self-efficacy uk
dc.type Article uk
dc.identifier.udc 159.923:159.944.4:37.011.3-051
dc.identifier.doi https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series12.2025.26(71).05


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу