Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Особливості психологічного аналізу самооцінювання образу «Я» підлітками в сучасних умовах

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Зінченко, Надія
dc.contributor.author Булах, Ірина
dc.date.accessioned 2025-04-03T12:51:23Z
dc.date.available 2025-04-03T12:51:23Z
dc.date.issued 2025
dc.identifier.citation Зінченко, Н. Особливості психологічного аналізу самооцінювання образу «Я» підлітками в сучасних умовах / Н. Зінченко, І. Булах // Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 12 : Психологічні науки : зб. наук. праць / за наук. редакцією І. С. Булах. – Київ : Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова, 2025. – Вип. 26 (71). – С. 33-46. uk
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/47950
dc.description.abstract У статті висвітлено особливості впливу воєнних подій на процес самооцінювання особистістю підліткового віку власного Я-образу. Проведено теоретичний аналіз наукових розвідок сучасних вчених з питань самооцінки та самосвідомості особистості підліткового віку. Результати дослідження виявили сконцентрованість досліджуваних на рефлексивних очікуваннях значущих для них людей. Якісні показники були репрезентовані за когнітивно-рефлексивним та емоційно-оцінним компонентами. Для діагностики конативно-регулятивного компонента була використана апробована в процесі пілотажного дослідження шкала з контрольними твердженнями, які актуалізували соціально-бажані моделі поведінки підлітка. Це дало можливість констатувати проблемні категорії відповідей, емоційну валентність самоідентичності та вияви соціально-бажаних моделей поведінки у процесі самооцінювання підлітків. Психологічний аналіз показав, що в процесі самооцінювання у підлітків презентовані такі категорії, як когнітивна розгалуженість, когнітивна обмеженість та проблемна ідентичність. Більше половини досліджуваних продемонстрували переважання негативної самооцінки, причому в третини респондентів самокритика і самозневага виражені досить явно. Вони не приймають себе, вважають себе неуспішними й гіршими за інших однолітків, не прагнуть пред'являти свої сильні сторони у міжособистісній взаємодії чи конкретній діяльності. Такі результати вказують на специфічний вплив воєнних дій на процес становлення самосвідомості, зокрема образу «Я» підлітків. Загалом психологічний аналіз самооцінювання підлітками в кризових умовах життя надав можливість констатувати й інтерпретувати нові особистісні характеристики підлітків, які формуються у них у процесі сучасного соціального буття. Це у подальшому надасть можливість психологам переорієнтуватися у просвітницькій, діагностичній, превентивній та корекційній діяльності з особистістю підліткового віку. uk
dc.description.abstract The article highlights the impact of the military events on the process of self-assessment of adolescent self-image. The results of the study of self-esteem have revealed a significant concentration of the subjects on the reflective expectations of people who are significant for them. At the same time, qualitative indicators were represented by cognitive-reflective and emotional-evaluative components. To diagnose the conative-regulatory component, a scale with control statements that actualized the socially desirable behavioral patterns of adolescents was used in the pilot study. This made it possible to state the problematic categories of answers, the emotional valence of self-identity and the manifestation of socially desirable behavioral patterns in the process of adolescent self-assessment. The psychological analysis has shown that such categories as cognitive branching, cognitive limitation and problematic identity dominate mostly in the process of adolescent self-assessment. More than half of the respondents demonstrated a predominance of negative self-esteem, i.e., self-criticism and self-disdain, with one third of the respondents showing these indicators quite clearly. They do not accept themselves, consider themselves unsuccessful and inferior to other peers, and do not aim to display their strengths in the interpersonal interaction, specific activities or virtual contacts. These results indicate a specific impact of the military activity on the process of self-awareness formation, in particular, the self-image of adolescents. In general, the psychological analysis of adolescents' self-assessment of the “self” image in crisis life conditions made it possible to state and interpret new personal indicators of adolescents that are formed in the process of modern social life. This will further enable psychologists to reorient themselves in both educational and diagnostic, preventive and corrective activities with adolescent personality. uk
dc.language.iso uk_UA uk
dc.publisher Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова uk
dc.subject підлітки uk
dc.subject образ «Я» uk
dc.subject Я-концепція uk
dc.subject самооцінка uk
dc.subject самоставлення uk
dc.subject самоприйняття uk
dc.subject самоповага uk
dc.subject самосвідомість uk
dc.subject ідентичність uk
dc.subject adolescence uk
dc.subject self-image uk
dc.subject self-concept uk
dc.subject self-esteem uk
dc.subject self-attitude uk
dc.subject self-acceptance uk
dc.subject self-respect uk
dc.subject self-awareness uk
dc.subject identity uk
dc.title Особливості психологічного аналізу самооцінювання образу «Я» підлітками в сучасних умовах uk
dc.title.alternative Peculiarities of psychological analysis of self-image self-assessment by adolescents in modern conditions uk
dc.type Article uk
dc.identifier.udc 159.923.2
dc.identifier.doi https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series12.2025.26(71).03


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу