Проблеми психічного здоров’я, пов’язані з тривогою та депресією, є однією із складних проблем українського суспільства. Такий стан людей частіше призводить до виникнення депресивних станів, особливо у людей, які втрачають зір. Метою статті є висвітлення психологічних аспектів переживання та подолання втрати зору в дорослому віці. Розглянуто особливості емоційних, когнітивних та поведінкових реакцій на втрату зору, а також процес адаптації до нових умов життя. Проаналізовано фактори, що впливають на успішність адаптації, включаючи особистісні характеристики, соціальну підтримку та доступність реабілітаційних ресурсів. Виявлено стадії адаптаційного процесу та описано специфіку кожної з них. Особлива увага приділена ролі компенсаторних механізмів у формуванні нової самосвідомості осіб з набутими порушеннями зору. Обґрунтовано необхідність індивідуального підходу в психологічній підтримці та реабілітації. Розглянуто значення соціальної інтеграції та професійної реалізації для успішного подолання психологічних наслідків втрати зору.
Отримані дані мають важливе значення для розробки програм психологічної допомоги та реабілітації осіб, які втратили зір у дорослому віці.
Mental health issues related to anxiety and depression are one of the most challenging problems in Ukrainian society. This condition of people often leads to depression, especially in people who lose their vision. The purpose of the article is to highlight the psychological aspects of experiencing and overcoming vision loss in adulthood. The features of emotional, cognitive and behavioral reactions to vision loss, as well as the process of adaptation to new living conditions are considered. The factors influencing the success of adaptation, including personal characteristics, social support and availability of rehabilitation resources, are analyzed. The stages of the adaptation process are identified and the specifics of each of them are described. Particular attention is paid to the role of compensatory mechanisms in the formation of a new self-awareness of persons with acquired visual impairments. The necessity of an individual approach to psychological support and rehabilitation is substantiated. The importance of social integration and professional realization for the successful overcoming of the psychological consequences of vision loss is considered.
The data obtained are important for the development of psychological assistance and rehabilitation programs for people who have lost their sight in adulthood.