The relevance of an inclusive approach to emergency medical care is extremely important in today's society. People with disabilities or chronic illnesses may have physical or cognitive limitations that affect their response in emergency situations. Skills in alternative communication for assisting people with sensory impairments (such as hearing or speech disabilities) are critical. The goal of this study is to create training programs for adapted assistance and to raise the level of inclusivity in society.
The historical development of emergency care for individuals with special educational needs (SEN) in Ukraine reflects the integration of inclusive values into healthcare and education systems. Since 2017, after the adoption of the "Education Law," infrastructure has been expanded to support children with SEN. Resource centers, which were established to train educators and healthcare professionals in adapted assistance skills, have played a significant role in improving the overall effectiveness of the system.
Raising awareness about emergency care in an inclusive society in Ukraine is an important task that contributes to the creation of a responsible and equitable environment. As individuals with special educational needs require adapted approaches to first aid, it is important to integrate inclusive knowledge into national training programs. Schools and universities, as well as training for medical professionals and volunteers, should focus on specific techniques for different groups of people with SEN. Additionally, dissemination through social media, online courses, and specialized mobile applications helps spread accessible knowledge to a wide audience. Webinars with sign language and adapted materials allow individuals with different needs to participate. The development of inclusive content for educational platforms and its support through government initiatives will contribute to the formation of an inclusive society where all members are prepared to provide assistance.
Conclusion. Inclusivity in first aid training is necessary for the creation of a socially responsible and safe society. Adapting medical knowledge for different groups increases readiness for emergencies and fosters a culture of interaction and support. Such initiatives in Ukraine promote inclusivity in healthcare and education.
В сучасному світі, де розвиток інклюзивного суспільства стає одним із ключових пріоритетів, знання з невідкладної медицини мають виняткове значення. Люди з інвалідністю або хронічними захворюваннями часто мають фізичні, сенсорні або когнітивні обмеження, які можуть ускладнювати їхню реакцію на екстрені ситуації. Це збільшує важливість знань про специфічні потреби таких осіб при наданні допомоги. Деякі інклюзивні особи можуть мати труднощі зі спілкуванням (наприклад, люди із порушенням слуху та мовлення, особи із аутизмом або когнітивними порушеннями), що робить навички альтернативного спілкування необхідними під час надання допомоги. Інклюзивні особи можуть гостріше реагувати на стресові ситуації. Тому знання технік надання невідкладної допомоги є важливими. Для цього були використані наступні методи дослідження: теоретичний аналіз, синтез та узагальнення відомостей і фактів із наукових, методичних та архівних джерел; хронологічний та метод актуалізації історичного досвіду сприяли дослідженню наукової проблеми з позицій історичного опису, теорії та практики. Мета статті: підвищити усвідомлення важливості адаптованої невідкладної допомоги для інклюзивних осіб у суспільстві, створити програми навчання з урахуванням потреб інклюзивних груп, що дозволить забезпечити їм своєчасну та ефективну медичну допомогу, сприяти формуванню інклюзивного суспільства, де всі його члени отримують підтримку, увагу та турботу в екстрених ситуаціях.
Завдання статті заключаються у розкритті значення знань із невідкладної медицини в умовах інклюзивного суспільства; розкрити суть, як невідкладна медична допомога може враховувати потреби осіб із фізичними, сенсорними та когнітивними обмеженнями; підкреслити роль цих знань у забезпеченні рівних можливостей і безпеки для всіх, зокрема для людей з інвалідністю; розглянути конкретні приклади ситуацій, у яких знання з невідкладної допомоги для інклюзивних осіб є особливо важливими; розробити методичні рекомендації щодо навчання навичкам невідкладної допомоги для різних груп населення, включно з медичними працівниками, волонтерами та громадськістю.