Аблеїзм є різновидом дискримінації, за якого особи з непорушеним психофізичним розвитком розглядаються як нормальні та вищі за людей з обмеженими можливостями, що призводить до упередженого ставлення до останніх. Ця проблема є надзвичайно актуальною для світової та української науки. Ейблеїзм як ідеологія прагне вкоренитися в науці та змінити самі її основоположні засади. Запропоновано шляхи утвердження та захисту концептуальних основ спеціальної та інклюзивної освіти від негативного впливу ейблеїзму як ідеології. Концептуальна основа спеціальної та інклюзивної освіти повинна мати спільну мову з концептуальною основою етики як такої. Світська етика здебільшого базується на здатності відчувати задоволення і біль. Так, деякі відомі сучасні дослідники дотримуються позиції, що з об'єктивної та моральної точки зору життя деяких людей з обмеженими можливостями є менш розвиненим і цінним, ніж життя певних тварин, які можуть відчувати вищий рівень задоволення і болю, ніж деякі люди з обмеженими можливостями. У цьому дослідженні новодяться аргументи, взяті з досвіду навчання дітей з обмеженими можливостями, на користь того, що вони є рівні особистості, як і всі люди, і не нижчі за будь-яких людей чи інших живих істот. Одним із найпереконливіших аргументів є те, що люди навіть із найсерйознішими вадами мають принаймні кілька виняткових людських характеристик. Іншим твердженням є те, що особистості можуть породжувати лише особистості. Почуття прихильності і співчуття, яке виникає до людей, зазвичай перевищує співчуття до тварин. Якщо ми не можемо пояснити природу людської свідомості в цілому, то говорити про її відсутність у деяких людей з обмеженими можливостями буде передчасно. Теза, яка полягає в тому, що всі люди з інвалідністю є індивідуальностями, суттєво захищає життя цих особистостей, підвищує цінність спеціальної та інклюзивної освіти, самосвідомість представників цієї професії та моральну свідомість усього суспільства в цілому.
Ableism is a type of discrimination in which able-bodied individuals are viewed as normal and superior to those with a disability, resulting in prejudice toward the latter. This problem is extremely relevant for international and Ukrainian science. Ableism as an ideology seeks to take root in science and subvert its very conceptual basіs. There were proposed the ways to affirm and protect the conceptual basis of special and inclusive education from the negative influence of ableism as an ideology. The conceptual basis of special and inclusive education should share common ground with the conceptual basis of ethics as such. Secular ethics are mostly based on the ability to feel pleasure and pain. So, some well-known modern researchers take the position that from an objective and moral point of view the life of some people with disabilities is less developed and valuable than the life of certain animals, who can feel a higher level of pleasure and pain than some people with disabilities. In my research I have presented the arguments taken from the experience of teaching children with disabilities, which prove that they are equal individuals, like all other people and are not lower than any animals. One of the most compelling arguments is that people with even the most severe disabilities possess at least a few exceptional human characteristics. Another thing is that personalities can only give birth to personalities. The feeling of affection and compassion that arises towards people usually exceeds compassion for animals. If we can't explain the nature of human consciousness in general, it'll be premature to talk about its absence for some people with disabilities. The conclusion is that all people with disabilities are individuals significantly protect the life of these personalities, increases the value of special and inclusive education, the self-awareness of representatives of this profession and the moral consciousness of the entire society as a whole.