В статті представлені теоретичні аспекти екологічного виховання, а також формування основ екологічної культури у дітей дошкільного віку з порушеннями зору. Зокрема, вказується на необхідність формування необхідних життєвих установок, спрямованих на цілісний аналіз екологічної ситуації, а також емоційно-ціннісне відношення до природного довкілля, що обумовлює екологічно доцільну поведінку. Автори звертають увагу на те, що екологічне виховання дітей з порушеннями зору дошкільного віку має спиратися на формування у даної категорії дітей правильних уявлень про об’єкти живої та неживої природи. Формування уявлень у дітей про навколишній світ, а на їх основі й екологічної культури дитини, потрібно розпочинати якомога раніше, тобто з перших років її життя, оскільки саме в дошкільному вiцi в дитини мають бути закладені елементapнi основи екологiчної культури та знання про екологічно-доцiльну поведінку людини. Крім того, освітній процес має будуватися із врахуванням індивідуальних особливостей дітей та із дотримання офтальмо-гігієнічних вимог.
The article presents theoretical aspects of environmental education, as well as the formation of the foundations of environmental culture in preschool children with visual impairments. In particular, it points out the need to form the necessary life attitudes aimed at a holistic analysis of the environmental situation, as well as an emotional and value-based attitude to the natural environment, which determines environmentally appropriate behavior. Among the various methods and forms of environmental education and upbringing, the use of author's fairy tales of a natural direction occupies a special place. The authors formulated and outlined methodological recommendations for the introduction of natural fairy tales into the educational and correctional process of special preschool educational institutions for children with visual impairments. The authors draw attention to the fact that environmental education of preschool children with visual impairments should be based on the formation of correct ideas about objects of living and inanimate nature in this category of children. The formation of children's ideas about the world around them, and on their basis the child's ecological culture, should begin as early as possible, that is, from the first years of his life, since it is in preschool age that the elementary foundations of ecological culture and knowledge about environmentally responsible human behavior should be laid in the child. In addition, the educational process should be built taking into account the individual characteristics of children and compliance with ophthalmological and hygienic requirements. The main idea of the methodology is that while working with fairy tales, children's ideas about various objects and phenomena of nature are gradually formed and expanded. Further research should be aimed at studying the possibilities of using author's fairy tales about nature at earlier stages of development of preschool children with visual impairments, as well as expanding the variety of methods that can be used in working with fairy tales, taking into account the specifics of their use in the context of the individual characteristics of children with visual impairments.