У статті розглянуті результати дослідження навчальних текстів на складність на прикладі чинних підручників з біології для 9 класу загальноосвітньої школи.
Актуальність роботи визначається тим, що підручник залишається основним і універсальним навчальним засобом у шкільній освіті, інструментом, за допомогою якого відбувається навчання і виховання наступного покоління, але він має обмежену доступність і ефективність для певної кількості учнів через надмірну складність.
Розуміння складності підручників є необхідним для створення у найближчому майбутньому підручників, які відповідають особистісним потребам різних учнів, у тому числі тих, яким властива дислексія.
The article deals with the world and domestic trends in the study of dyslexia in children. The main theoretical and methodological trends in the correction of children's reading processes in different forms of education are identified. The extraordinary role of inclusive education for reaching students with dyslexia in inclusive schools is revealed.
It is shown that the textbook as an educational book should fulfill the role of integrating such students into the general education environment. At the same time, the author's idea is a special approach to the content of the organization of types of work with the textbook, which should become a correctional and developmental textbook for all children with reading disabilities.
In the historical aspect, the author of the article has shown that the complexity of texts began to be actively studied in the 20s of the twentieth century in the United States and one of the first formulas for readability was proposed for teachers, insurance companies, the military, for cases where people's lives depended on understanding the text and it was necessary to be sure that even under stress a person would act as specified in the instructions.
The author's analysis has shown that the basis of the practical part of the study was the selection of evaluation criteria, quality indicators and methods that make up the examination tools.
The criteria presented in the tables are: level of readability, number of complex words (more than 4 syllables), average number of words in a sentence, share of complex words in %, total number of words, number of terms with repetitions, share of terms in percentage, number of terms excluding repetitions, number of maximum repetitions, repetitions in percentage (spam), average difficulty level of a passage.
It is proved that the most accurate methods for determining the difficulty are experimental methods, especially methods of studying objective difficulty.