Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Корекційна спрямованість професійно-трудового навчання учнів з інтелектуальними порушеннями

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Бондар, Наталія Василівна
dc.date.accessioned 2025-04-02T13:49:39Z
dc.date.available 2025-04-02T13:49:39Z
dc.date.issued 2024
dc.identifier.citation Бондар, Н. В. Корекційна спрямованість професійно-трудового навчання учнів з інтелектуальними порушеннями / Н. В. Бондар // Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 19 : Корекційна педагогіка та спеціальна психологія : збірник наукових праць / М-во освіти і науки України, Укр. держ. ун-т імені Михайла Драгоманова. – Київ : Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова, 2024. – Вип. 47. – С. 5-10. uk
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/47928
dc.description.abstract У статті розглядаються особливості корекційної спрямованості професійно-трудового навчання учнів з інтелектуальними порушеннями. Головною метою професійної підготовки є формування особистості, підготовленої до самостійного життя та перетворювальної діяльності в умовах сучасного високотехнологічного, інформаційного суспільства, з метою реалізації творчого потенціалу учнів з інтелектуальними порушеннями. uk
dc.description.abstract The article examines the features of the correctional orientation of vocational and labor education of students with intellectual disabilities. Characterizing the correctional orientation of the content of vocational and labor education of students with intellectual disabilities, it is worth noting that in combination with an understanding of the essence of correctional and developmental work as a subsystem of raising children with intellectual disabilities, correction as a pedagogical process is provided by all its components: content, method, organization. Therefore, vocational and labor education, the content, methods and organization of which are aimed at correcting developmental defects and improving the general development of the child, is correctionally oriented. The purpose of this specially constructed educational process is determined by the theme of correctional and developmental influence, that is, what the child must correct, weaken, overcome and generally develop. From this, the indicators of the effectiveness of correctional and developmental influences are also determined. Therefore, the subject of influence is a system-forming element in the process of teaching correctional orientation. The main goal of professional training is to form a personality prepared for independent life and transformative activity in the conditions of a modern high-tech, information society, in order to realize the creative potential of students with intellectual disabilities. uk
dc.language.iso uk_UA uk
dc.publisher Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова uk
dc.subject учні з інтелектуальними порушеннями uk
dc.subject корекційна спрямованість uk
dc.subject професійно-трудова діяльність uk
dc.subject спеціальна школа uk
dc.title Корекційна спрямованість професійно-трудового навчання учнів з інтелектуальними порушеннями uk
dc.title.alternative Сorrective direction of professional labor training of students with intellectual disabilities uk
dc.type Article uk
dc.identifier.udc 376.091.3:331.54-056.313
dc.identifier.doi https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series19.2024.47.01


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу