Children aged 5–6 undergo significant changes in their physical condition under chronic stress. Objective: To evaluate the development level of physical qualities in children aged 5–6 under chronic stress for the subsequent development of a corrective fitness program. The assessment of some physical qualities in children was conducted using specially selected tests. Statistical analysis was performed using the software package "TIBCO Statistica 15.0.0.4". The Wilcoxon signed-rank test was used, and significant differences were considered at p < 0.05. Results: It was estimated that the speed indicators corresponding to the norms (1–3% in 5-year-olds, 2–3% in 6-year-olds) are the lowest among children aged 5–6 years. A significant improvement in this indicator (from 50–64% in 5-year-olds) was observed in 6-year-old children (75–87%). Among 5-year-olds, a significant difference was noted between boys (64%) and girls (50%) in the reliable indicators of explosive strength and strength endurance. Conclusions: The results confirm the need to implement a corrective fitness program aimed at improving physical qualities and, based on this, correcting stress conditions in children aged 5–6 years.
Сучасні умови, включаючи пандемію COVID-19 та військові дії в Україні, суттєво вплинули на фізичну активність дітей дошкільного віку. Діти віком 5–6 років зазнають значних змін у фізичному стані в умовах хронічного стресу. Фізична активність може стати важливим засобом подолання стресу, сприяючи не лише фізичному розвитку, але й підтримці емоційного добробуту. Мета. Оцінити рівень розвитку фізичних якостей у дітей 5–6 років в умовах хронічного стресу для подальшої розробки корегувальної фітнес-програми. Оцінку деяких фізичних якостей дітей проводили за допомогою спеціально підібраних тестів, відповідно до завдань дослідження (за методикою Е. Вільчковського). Статистичний аналіз здійснювали за допомогою програмного пакета «TIBCO Statistica
15.0.0.4». Для перевірки відмінностей між двома залежними вибірками парних вимірів використовували Т-критерій знакових рангових сум Вілкоксона. За достовірні відмінності приймали значення р < 0,05. Результати. Було показано, що показники швидкості, що відповідають нормативам (1–3% у 5-річних, 2–3% у 6-річних) у дітей 5–6 років є найнижчими. Достовірно покращення цього показника (50–64% у 5-річних) у 6-річних дітей 75–87%. У 5-річних дітей спостерігається значна різниця між хлопчиками (64%) та дівчатками (50%) у достовірних показниках вибухової сили та силової витривалості. Гнучкість зберігалася в межах норми у всіх дітей, але спостерігалася тенденція до її зниження. Висновки. Було виявлено, що рівень розвитку фізичних якостей у дітей дошкільного віку різний. Усі обстежені діти мали значні проблеми зі швидкісними характеристиками, що може бути наслідком малорухливого способу життя та хронічного стресу. Хлопчики демонстрували значно кращі результати у присіданнях, що може вказувати на часткове природне покращення силових якостей із віком. Дівчатка показали відставання у стрибках у довжину, що може бути пов’язане з недостатнім розвитком м’язової сили нижніх кінцівок. Результати підтверджують необхідність впровадження корегувальної фітнес-програми, спрямованої на поліпшення фізичних якостей та на цій основі корекції стресових станів у дітей 5–6 років.