ISSN: 2310-8290
dc.contributor.author | Скирда, Т. С.![]() |
|
dc.date.accessioned | 2025-03-28T13:14:07Z | |
dc.date.available | 2025-03-28T13:14:07Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.identifier.citation | Скирда, Т. С. Впровадження цифрових технологій військово-патріотичного виховання учнівської молоді у процесі прикладної фізичної підготовки / Т. С. Скирда // Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наукових праць / За ред. О. В. Тимошенка. – Київ : Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова, 2025. – Вип. 3К (188). – С. 276-279. | uk |
dc.identifier.uri | http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/47890 | |
dc.description.abstract | Військово-патріотичне виховання є одним із ключових напрямів підготовки молоді до захисту держави, формування її свідомості, морально-вольових якостей та фізичної готовності до виконання обов’язків громадянина-патріота. У сучасних умовах значення цього напряму виховання зростає, що зумовлює необхідність впровадження ефективних форм і методів роботи, зокрема у прикладній фізичній підготовці, в процесі якої учнівська молодь отримує теоретичні знання та практичні навички. Цифрові технології значно розширюють можливості військово-патріотичного виховання у процесі прикладної фізичної підготовки, роблячи його більш ефективним, цікавим і сучасним для зростаючого покоління. Прикладами впровадження цифрових технологій у військово-патріотичному вихованні учнівської молоді в процесі прикладної фізичної підготовки можуть бути віртуальні тренажери, симулятори, мобільні застосунки, гейміфіковані онлайн-платформи, онлайн-курси з військової справи та фізичної підготовки, освітні цифрові ресурси для популяризації військово-патріотичного виховання тощо. Перевагами використання цифрових технологій є реалістичність, безпечність, залученість, доступність, гнучкість, інтеграція з реальними навчаннями. | uk |
dc.description.abstract | Military-patriotic education is one of the key areas of training young people to defend the state, to form their consciousness, moral and volitional qualities and physical readiness to fulfill the duties of a citizen-patriot. In modern conditions, the importance of this area of education is growing, which necessitates the introduction of effective forms and methods of work, in particular in applied physical training, in the process of which students receive theoretical knowledge and practical skills. Modern digital technologies are actively integrated into the educational process of secondary education institutions. Military-patriotic education of children and youth is also undergoing changes due to the use of digital tools that increase the effectiveness of educational influences and contribute to the involvement of students in modern interactive forms of activity. Digital technologies significantly expand the possibilities of military-patriotic education in the process of applied physical training, making it more effective, interesting and modern for the growing generation. Examples of the implementation of digital technologies in the military-patriotic education of schoolchildren in the process of applied physical training can be virtual simulators (virtual and augmented reality can be used to prepare for real situations, simulate extreme conditions); simulators (tactical simulators for teaching the basics of military tactics, historical simulators); mobile applications for organizing physical training classes and health monitoring; gamified online platforms (for organizing the training process, tracking participants' results in real time and interactive learning); specialized applications, online courses on military affairs and physical training; educational digital resources for popularizing military-patriotic education (creation of educational content containing instructions on physical training, tactical maneuvers and history, etc.). The advantages of using digital technologies are realism, safety, involvement, accessibility, flexibility, integration with real training. Thus, the use of digital tools is an effective approach that allows you to combine training with gaming technologies and modern technologies. Military-patriotic education in combination with applied physical training is an effective tool for the formation of conscious, physically developed and responsible youth. The use of modern methods and technologies allows you to increase the level of training and interest of young people in military affairs, optimize physical training, ensure interactivity of training and motivate young people to actively participate in military-patriotic events. | uk |
dc.language.iso | uk_UA | uk |
dc.publisher | Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова | uk |
dc.subject | цифрові технології | uk |
dc.subject | військово-патріотичне виховання | uk |
dc.subject | учнівська молодь | uk |
dc.subject | прикладна фізична підготовка | uk |
dc.subject | цифровізація | uk |
dc.subject | освіта | uk |
dc.subject | digital technologies | uk |
dc.subject | military-patriotic education | uk |
dc.subject | students | uk |
dc.subject | applied physical training | uk |
dc.subject | digitalization | uk |
dc.subject | education | uk |
dc.title | Впровадження цифрових технологій військово-патріотичного виховання учнівської молоді у процесі прикладної фізичної підготовки | uk |
dc.title.alternative | Implementation of digital technologies in military-patriotic education of youth in the process of applied physical training | uk |
dc.type | Article | uk |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series15.2025.03к(188).64 |