У статті розглянуто питання викладання дисципліни «Спортивні споруди і обладнання». Мета дослідження – розкрити особливості викладання навчальної дисципліни «Спортивні споруди і обладнання» у підготовці здобувачів вищої освіти бакалаврського рівня спеціальності 014.11 Середня освіта (Фізична культура) Центральноукраїнського державного університету імені Володимира Винниченка. Методи дослідження: теоретичний аналіз і узагальнення даних науково-методичної літератури та інтернет-ресурсів. Результати. Навчальна дисципліна «Спортивні споруди і обладнання» відіграє важливу роль у системі професійної підготовки майбутнього вчителя фізичної культури. Сучасні фахівці повинні мати належні знання з основ проектування, будівництва, обліку та експлуатації спортивних споруд. Висновки. У процесі викладання навчального матеріалу використано різні методи організації (лекція-презентація, лекція-діалог, проблемна-лекція), методи стимулювання та мотивації (метод проблемного викладу матеріалу, моделювання життєвих ситуацій) навчально-пізнавальної діяльності студентів. Під час практичних занять застосовано наступні методи спілкування: діалог, дискусія опитування тощо. Виконання самостійної роботи передбачає використання інформаційно-пошукового, проблемно-інформаційного методів та сприяє формуванню навичок використання комп’ютерних технологій. Викладачем розроблено навчальний посібник, методичні рекомендації для організації самостійної роботи студентів, робочу програму навчальної дисципліни і силабус відповідно до вимог ЦДУ ім.
В. Винниченка.
The purpose of the study is to reveal the features of teaching the academic discipline "Sports Facilities and Equipment" in the preparation of higher education students at the bachelor's level in the specialty 014.11 Secondary Education (Physical Culture) of the Volodymyr Vynnychenko Central Ukrainian State University. Research methods: theoretical analysis and generalization of data from scientific and methodological literature and Internet resources. Results. The academic discipline "Sports Facilities and Equipment" plays an important role in the system of professional training of a future physical education teacher. The purpose of the academic discipline "Sports Facilities and Equipment" is to study the basics of design, construction, accounting and operation of sports facilities. The study of the academic discipline involves the formation of general (GC11) and professional (PC2, PC6, PC7) competences and program learning outcomes (PRK1, PRK5, PRK12, PRS9) in higher education students in accordance with the educational and professional program Secondary Education (Physical Culture) and Methods of Sports and Mass Work at the Volodymyr Vynnychenko Central State University. The program of the academic discipline contains two content modules, each of which includes certain topics. Educational material in accordance with the program of the academic discipline is posted on the Google Classroom platform due to the conditions of martial law. Due to the termination of the educational process (sounding of air raid sirens), the introduction of distance learning, etc., students have access to the educational material in full and at a convenient time. The academic discipline is normative, taught in the 4th year (8th semester of study), the number of credits is 3, the form of control is a test. According to the curriculum, for full-time/part-time study, the following are provided: lecture classes – 20/10 hours, practical classes – 16/10 hours, independent work – 54/70 hours. Conclusions. In the process of teaching the educational material, various methods of organization (lecture-presentation, lecture-dialogue, problem-lecture), methods of stimulation and motivation (method of problem presentation of the material, modeling of life situations) of students’ educational and cognitive activity were used. During practical classes, the following communication methods were used: dialogue, discussion, survey, etc. Independent work involves the use of information-search, problem-information methods and contributes to the formation of skills in using computer technologies. The teacher has developed a textbook, methodological recommendations for organizing independent work of students, a work program of the academic discipline and a syllabus in accordance with the requirements of the V. Vynnychenko Central State University.