В статті розглянуто форми підвищення кваліфікації та проаналізовано їх використання фахівцями сфери фізичної культури і спорту м. Одеса та Одеської області. В рамках дослідження нами проведено анкетування стосовно покращення умов організації підвищення кваліфікації фахівців сфери фізичної культури і спорту. Метою соціологічного опитування було виявлення проблематики відносно галузей знань, яких не вистачає фахівцям в повсякденній праці. Сформовано шляхи оптимізації організації підвищення кваліфікації фахівців сфери фізичної культури і спорту: організація та проведення курсів підвищення кваліфікації окремо для керівників та фахівців фізкультурно-спортивних організацій всіх рівнів управління; розробка науково-методичних програм, відповідно сучасним вимогам функціонування сфери в ринкових умовах та умовах невизначеності; залучення менеджерів фізичної культури і спорту до активної науково-дослідної діяльності; інтенсифікація пошуку додаткових резервів підвищення ефективності післядипломного навчання фахівців фізичної культури і спорту за рахунок впровадження в програму підвищення кваліфікації сучасних інноваційних технологій навчання та включення у змістовну частину програм передових нововведень наукової організації праці.
The personnel policy in the field of physical culture and sports is based on the use of scientifically based approaches to forecasting and meeting the real needs of society for relevant specialists. As part of the study, we conducted a survey on improving the conditions for organizing advanced training of specialists in the field of physical culture and sports at the regional level. The purpose of the first question of the sociological survey was to identify problems in relation to the areas of knowledge that specialists lack in their daily work. The summarized results are presented as follows: economic aspects of physical culture and sports (81%); sociology of physical culture and sports (40%); sports law (93%); sports marketing (79%); scientific management theory (97%); use of AI (100%); mathematical statistics in the field of sports and health-improving recreational motor activity (53%).
At the same time, trying to identify what forms of advanced training are used by specialists, we received the following group of data: thematic seminars (61%); advanced training courses (100%); independent study and analysis of specialized scientific and methodological literature (77%); participation in scientific and practical conferences (11%); attending trainings (47%); participation in thematic master classes (82%); scientific research work as a candidate (0,01%).
Among the forms of personal independent improvement, respondents choose: periodic attendance of management trainings (41%); periodic attendance of meetings of the Association of Sports Federations (73%); periodic reading of literature on the theory and practice of management, marketing, business fundamentals, psychology, etc. (17%); exchange of experience on Internet forums, in social networks (89%); attendance of webinars (97%); use of only their own experience (0%). Thus, based on the analysis and generalization of the data obtained as a result of the study, the ways of optimizing the organization of advanced training of specialists in the field of physical education and sports were formed.