У статті досліджується ефективність різних методів залучення молоді віком 18-19 років до занять веслуванням на човнах «Дракон» у Китаї. Розглянуто сучасні стратегії мотивації, зокрема соціальні медіа, шкільні програми, громадські заходи та спортивні табори. Методологія включає анкетування 30 учасників і аналіз їхньої залученості через якісні та кількісні показники. Результати показують, що інтеграція традиційної культури з сучасними технологіями сприяє підвищенню інтересу до цього виду спорту. Висновки підкреслюють необхідність комплексного підходу, який поєднує традиційні та інноваційні методи, для забезпечення стійкого інтересу молоді до веслування на човнах «Дракон». Мета дослідження: дослідити ефективності різних методів залучення молоді до занять веслування на човнах «Дракон». Результати. Дослідження студентів НУФВСУ віком 18-19 років виявило, що їхня мотивація залежить від можливостей кар’єрного зростання, участі у змаганнях та соціальної підтримки. Студенти, залучені до тренерської діяльності, мали вищий рівень зацікавленості та активніше брали участь у програмі. Загалом, поєднання традиційних методів навчання з сучасними підходами, зокрема цифровими платформами та командними заходами, є найефективнішим для залучення молоді до веслування на човнах «Дракон».
The article explores the effectiveness of various methods for engaging youth aged 18-19 in dragon boat rowing in China. Contemporary motivation strategies are examined, including social media, school programs, public events, and sports camps. The methodology includes surveying 30 participants and analyzing their engagement through both qualitative and quantitative indicators. The results show that integrating traditional culture with modern technologies increases interest in the sport. The most effective methods were hands-on training sessions that allowed personal experience and team interaction. Barriers limiting participation and ways to overcome them are discussed. The conclusions highlight the need for a comprehensive approach that combines traditional and innovative methods to ensure sustained youth interest in dragon boat rowing. The purpose of the study: To examine the effectiveness of various methods for engaging youth in dragon boat rowing. Methodology. The study focuses on students of the National University of Physical Education and Sports of Ukraine (NUFPESU) aged 18-19, who underwent practical training in dragon boat rowing. Their motivational factors, level of interest, and methods of engagement in the training process were analyzed. The obtained results allow for the identification of the most effective approaches to popularizing this sport among youth. Results. The study of NUFPESU students aged 18-19 revealed that their motivation is influenced by career growth opportunities, participation in competitions, and social support. Students involved in coaching activities demonstrated higher levels of interest and were more actively engaged in the program. Overall, the combination of traditional training methods with modern approaches, including digital platforms and team activities, proved to be the most effective for engaging youth in dragon boat rowing.