Мета роботи: експериментально обґрунтувати методику розвитку координаційних здібностей дітей 5-6 років засобами спортивних танців. Експериментальна методика включала вправи для розвитку просторових орієнтувань, часових орієнтувань, для розвитку спритності, для розвитку функції рівноваги. Підбір вправ здійснювався за принципом «від простого до складного», тому виконання координаційних рухів дітьми перешкод не зустрічало. Після вивчення простого руху додавалися різні елементи з підключенням рук, плечей, голови. Саме це сприяло розвитку здатності контролювати рухи свого тіла. Під впливом музики рухи ставали більш чіткими, ритмічними, координованими. Музично-ритмічні рухи допомагали дитині навчитися володіти своїм тілом, координувати рухи, погоджуючи їх з рухами інших дітей, учили орієнтуватися в просторі, закріплювали основні види рухів, сприяли освоєнню елементів танців.
В результаті дослідження визначено ефективність впливу оздоровчих занять з елементами спортивних танців на розвиток координаційних здібностей дітей 5-6 років; були відзначені значні покращення у показниках рівня вестибулярної стійкості, динамічної рівноваги та почуття ритму.
Purpose: to experimentally substantiate the methodology of development of coordination abilities of children aged 5-6 years by means of sports dances. The experimental methodology included exercises for the development of spatial orientation, time orientation, agility, and balance function. The selection of exercises was based on the principle of ‘from simple to complex’, so children's coordination movements did not encounter any obstacles. Having learnt a simple movement, various elements involving the arms, shoulders and head were added. This contributed to the development of the ability to control body movements. The exercises are unusual in their structure, so children like to do them with musical accompaniment. Under the influence of music, the movements became clearer, more rhythmic, and coordinated. Musical and rhythmic movements helped children to learn to control their body, coordinate movements, coordinating them with movements of other children, taught to orientate in space, consolidated basic types of movements, and contributed to mastering dance elements. The organisation of the educational and training process in the control and experimental groups had common features and differences. Exercises for development of coordination abilities in the control group were performed at the beginning of the lesson (during warm-up), at the end of the main part and after physical activity at the end of the lesson; Exercises for development of coordination abilities in the experimental group were performed during the lesson when performing each task. For each dance task a complex of coordination exercises was developed.
The study determined the effectiveness of the influence of health-improving classes with elements of sports dances on the development of coordination abilities of children aged 5-6 years; significant improvements were noted in the level of vestibular stability, dynamic balance and sense of rhythm.