У статті розглядається проблема розвитку здоров’язбережувальної компетентності майбутніх учителів фізичної культури в контексті Нової української школи та європейських практик. Проаналізовано сучасні підходи до формування здорового способу життя в учнів, що включають інтеграцію ігрових методів, цифрових технологій та занять на свіжому повітрі. Особлива увага приділена питанням інклюзивного навчання та використання адаптивних методик у фізичному вихованні, що дозволяє забезпечити рівні можливості для всіх учнів, незалежно від їхніх фізичних можливостей. Розглянуто європейський досвід застосування моніторингових технологій для оцінки фізичного стану учнів, зокрема використання фітнес-трекерів та мобільних додатків для персоналізованого підходу до фізичної активності. Проаналізовано роль учителя як ментора та мотиватора, який не лише навчає, а й надихає учнів на ведення здорового способу життя. Доведено, що ефективна підготовка майбутніх учителів фізичної культури потребує не лише засвоєння теоретичних знань, а й розвитку практичних навичок організації здоров’язбережувального середовища. Інтеграція передових європейських підходів сприятиме підвищенню якості освіти, формуванню покоління педагогів, здатних забезпечити ефективне фізичне виховання відповідно до сучасних викликів та тенденцій розвитку освіти.
The article examines the development of health-preserving competence among future physical education teachers in the context of the New Ukrainian School and European practices. Modern approaches to fostering a healthy lifestyle in students are analyzed, including the integration of gamification, digital technologies, and outdoor activities. Special attention is given to inclusive education and the use of adaptive physical education methods. The study explores European experiences in implementing monitoring technologies to assess students’ physical condition and their impact on the quality of the educational process. It has been proven that effective training of future physical education teachers requires not only theoretical knowledge but also practical skills in organizing a health-preserving environment. The article highlights the importance of incorporating innovative teaching strategies, such as individualized fitness tracking, interactive sports lessons, and holistic physical activity programs, which contribute to students’ motivation and engagement. The integration of leading European approaches will enhance the quality of teacher training, ensuring the preparation of educators capable of effectively promoting physical education in line with contemporary educational challenges. Furthermore, the study emphasizes the role of physical education teachers as mentors and motivators who inspire students to lead an active lifestyle. European best practices demonstrate that close cooperation between teachers, students, and parents significantly improves educational outcomes. Implementing these strategies within the New Ukrainian School reform will contribute to a more inclusive and personalized approach to physical education, fostering a new generation of educators committed to students' holistic well-being and lifelong physical activity.