У статті представлена характеристика різних типів нервової системи учнів основної школи у процесі навчання вправ силової спрямованості. Показано, що вправи силової спрямованості, до яких входять різні види єдиноборств, надзвичайно популярні серед молоді шкільного віку. Різні види єдиноборств забезпечують комплексне вирішення освітніх, оздоровчих і виховних завдань фізичного виховання, зокрема сприяють формуванню важливого рухового досвіду, розвитку рухових здібностей та вихованню морально-волових якостей. Встановлено, що впровадження боксу у процесі фізичного виховання з учнями старшої школи сприяє розвитку патріотичного духу молоді, формуванню потреби до фізичного самовдосконалення, що, зі свого боку, зумовлює розвиток рухових здібностей школярів, ведення ними здорового способу життя та забезпечує підвищення психоемоційної стійкості учнівської молоді. Визначено особливості і характер рухових навантажень у різних видах спорту і рухової активності відповідно до прояву властивостей нервової системи. Досліджено питання щодо участі індивідуально-типологічних особливостей нервової системи у формуванні прояву різних рухових якостей, зокрема, силових здібностей.
The article presents the characteristics of different types of nervous system of primary school students in the process of acquiring the rights of forceful directness, consolidation. It is revealed that the fragility of nervous processes ensures a high productivity of the psyche in tense minds, the vitality of the nervous system makes it easier to overcome psycho-emotional stress. It has been shown that forceful directness is right, which includes various types of martial arts that are extremely popular among young people school age. Various types of martial arts will ensure a comprehensive development of light, healthy and spiritual training in physical training, closely promoting the formation of an important spiritual knowledge, the development of spiritual abilities and the development of moral strength yakosty. It has been established that the introduction of boxing in the process of physical training with high school students combines the development of the patriotic spirit of the youth, the formation of consumption to physical self-improvement, which, in its turn, enhances the development of rokhish abilities schoolchildren, introducing them to a healthy way of life will ensure an increase in the psychoemotional stability of young students. The particularity and nature of the rotary impulses in various types of sports and the rotary activity have been identified, consistent with the manifestation of the powers of the nervous system power properties, typological features of the central nervous system. Thus, the important feature of the development of the rights of power directness of schoolchildren in the ways of boxing is the determination of the individual typological powers of the nervous system as an important predictor, what's going on stability and little amenity to pedagogical influx. In this case, it follows that the strategy of attack requires greater manifestation of psycho-emotional stability, but not the strategy of defense.