Дисертаційне дослідження присвячено вирішенню проблеми диференційованого фізичного виховання учнів старших класів з метою покращення фізичного стану учнівської молоді. Зокрема, теоретично обґрунтовано, розроблено та експериментально перевірено методику силової підготовки старшокласників різного рівня соматичного здоров'я на уроках фізичної культури. Необхідність диференціації шкільної освіти, зокрема з фізичної культури, визначається тим, наші учні потребують суттєвого покращення фізичного здоров’я, яке може бути забезпечене на основі розвитку фізичних здатностей кожної дитини.
Диференційований підхід у фізичному вихованні використовується лише в розвивально-оздоровчому контексті. Тому розвивальні цілі переважають інформаційно-пізнавальні і завдання з покращення індивідуального фізичного здоров’я виконуються завдяки раціональним параметрам фізичних навантажень.
Лише диференціація всередині окремо взятого класу, індивідуальний підхід до учнів одного класу, розподілених в окремі групи, дадуть змогу диференційовано застосовувати розвивально-оздоровчі вправи на уроках фізичної культури. Розробка власно методики силової підготовки учнів старших класів різного рівня соматичного здоров'я разом з побудовою відповідної моделі була головним завданням дослідження. З урахуванням результатів дослідження кореляційного зв'язку між компонентами здоров'я і силових тестів, а також адаптаційних та мотиваційних передумов щодо застосування силових здатностей нами запропонована модель методики силової підготовки учнів старших класів різного рівня соматичного здоров'я. Змістом зазначеної моделі є диференційовані комплекси з урахуванням статі та рівня здоров'я, гранично допустимі пульсові режими силової підготовки та організаційно-педагогічні умови їх реалізації.
The dissertation study addressed the issue of differentiated physical education for senior school students with the aim to improve the physical condition of secondary school students. In particular, the methodology of strength training in physical education classes for senior school students who have different levels of somatic health was theoretically substantiated, developed, and experimentally tested. The current trend towards differentiation of school education, including physical education classes, is caused by the need to improve students’ physical health based on the development of each individual’s physical qualities.
In physical education, a differentiated approach is justified only in the context of implementing the idea of developmental and health-enhancing education. Therefore, it was proposed that developmental goals should prevail over informational and cognitive ones, when it is possible to address the issues of individual physical health through the rational parameters of physical activity.
The objective of differentiated use of developmental and health-enhancing exercises in physical education classes is addressed by intra-class differentiation of the content of education, which is aimed at implementing an individual approach to students of the same class, who can be divided into separate groups. The main objective of the study was to develop the methodology of strength training for senior school students with different levels of somatic health as well as to build the corresponding model. Taking into account the results of correlational analysis of the components of health and strength tests, as well as of adaptation and motivational prerequisites for the use of strength abilities, we proposed a model of the methodology for strength training for senior school students who have different levels of somatic health. The content of this model is differentiated exercise sets designed considering gender and health level, threshold heart rate zones for strength training, and organisational and pedagogical conditions of their implementation.