We have studied and outlined the features of the formation of health competence of higher education applicants in the process of physical education. We conducted a theoretical analysis of the literary sources of the phenomenon under study and determined that preserving and strengthening the health of students is a necessary task in higher educational institutions. It was revealed that the peculiarities of the living conditions of modern youth, environmental problems, the increase in the volume of harmful information on social networks, the continuous development of technological progress, the abuse of bad habits rather than choosing a healthy lifestyle, limited physical activity and stressful situations, misunderstanding of loved ones, society’s rejection of a personal point vision or views affect the health of modern students. It has been proven that in higher education institutions more attention should be paid to the introduction of innovative content, forms, methods and technologies that are aimed at developing competence to improve the health of students during physical education classes. We came to the conclusion that when developing competence to improve health among students in the process of physical education, teachers should try to solve such problems as: developing an understanding of the importance health competence; assistance in improving the physical and mental levels of higher education applicants preparedness; use of innovative means of training and education; monitoring and assessing the results of students' educational activities by means of physical education; reaching a larger number of students who do not have the opportunity to attend physical education classes; organization of distance learning and training for higher education applicants; popularization and promotion of a healthy lifestyle through the use of modern digital technologies; creating opportunities for students to be involved in physical education and health activities.
У цій статті ми розглянемо, дослідження особливості формування компетентності здоров’я у здобувачів вищої освіти у процесі фізичного виховання. Ми провели теоретичний аналіз літературних джерел досліджуваного явища та визначили, що збереження та зміцнення здоров’я студентів є необхідним завданням вищих навчальних закладів. Виявлено, що особливості життя сучасної молоді, екологічні проблеми, збільшення обсягів шкідливої інформації в соціальних мережах, безперервний розвиток технічного прогресу, зловживання шкідливими звичками, а не вибір здорового способу життя, обмежені фізичні активність і стресові ситуації, нерозуміння близьких, неприйняття суспільством особистого бачення чи поглядів впливають на здоров'я сучасних студентів. Доведено, що у вищих навчальних закладах необхідно більше уваги приділяти впровадженню інноваційного змісту, форм, методів і технологій, які спрямовані на формування компетентності щодо зміцнення здоров’я студентів під час занять фізичною культурою. Ми дійшли висновку, що при формуванні компетентності щодо зміцнення здоров’я в учнів у процесі фізичного виховання викладачі повинні намагатися вирішити такі проблеми, як: формування розуміння важливості компетентності здоров’я; сприяння підвищенню фізичного та психічного рівня підготовки здобувачів вищої освіти; використання інноваційних засобів навчання та виховання; контроль і оцінювання результатів навчальної діяльності студентів засобами фізичного виховання; охоплення більшої кількості студентів, які не мають можливості відвідувати пари з фізичної культури; організація дистанційного навчання та підготовки здобувачів вищої освіти; популяризація та пропаганда здорового способу життя шляхом використання сучасних цифрових технологій; створення можливостей залучення студентів до фізкультурно-оздоровчої діяльності.