The relevance of this study is driven by the necessity to integrate the sociohumanitarian component into the professional training system of future officers, which is a crucial factor in enhancing their readiness to fulfill service duties under modern military conditions. The article examines the conceptual aspects of military-humanitarian education in Ukraine, aimed at devel-oping the necessary competencies in cadets specializing in 254 Troop (Force) Support at the first (bachelor’s) level of higher education. These competencies include social responsibility, moral and ethical resilience, decision-making ability, leadership qualities, and effective communication. Special attention is given to the role of the cognitive factor in officer training, which contributes to the development of their intellectual abilities, particularly in situation analysis, making informed decisions, and interacting with subordinates. The paper emphasizes the importance of communicative culture and leadership qualities, which are identified as integral components of military professional competence. The analytical approach used in this study allowed for the identification of key determinants that influence the successful implementation of the sociohumanitarian compo-nent in the training of future officers, as well as the proposal of directions for improving the educational process. These improvements aim to enhance the effectiveness of professional military training under current conditions, including an interdisciplinary approach, intensification of cognitive training, development of communicative culture, implementation of interactive learning technologies, psychological support programs for stress management, strengthening the role of professional-practical training, and involving cadets in international academic exchange programs.
Актуальність дослідження зумовлена необхідністю інтеграції соціогуманітарного компоненту в систему професійної підготовки майбутніх офіцерів, що є важливим фактором підвищення їхньої готовності до виконання службових завдань в умовах сучасного військового стану. Стаття досліджує концептуальні аспекти військово-гуманітарної освіти в Україні, яка спрямована на формування у курсантів спеціальності 254 Забезпечення військ (сил) першого (бакалаврського) рівня вищої освіти необхідних компетентностей. До них належать соціальна відповідальність, морально-етична стійкість, здатність до прийняття рішень, лідерські якості та ефективна комунікація. Окрема увага приділяється ролі когнітивного чинника в підготовці офіцерів, що сприяє розвитку їхніх інтелектуальних здібностей, зокрема здатності до аналізу ситуацій, прийняття обґрунтованих рішень та взаємодії з підлеглими. У роботі підкреслюється значення комунікативної культури та лідерських якостей, що визначаються як невід`ємні складові професійної компетентності військовослужбовців. Аналітичний підхід до дослідження дозволив виявити ключові детермінанти, що впливають на успішну реалізацію соціогуманітарного компоненту в підготовці майбутніх офіцерів, а також запропонувати вектори вдосконалення навчального процесу, що сприятимуть підвищенню ефективності професійної підготовки військових кадрів у сучасних умовах, зокрема: міждисциплінарний підхід, інтенсифікація когнітивного тренінгу, розвиток комунікативної культури, упровадження інтерактивних технологій навчання та програм психологічної підтримки з управління стресом, посилення ролі професійно-практичної підготовки, залучення курсантів до програм міжнародного академічного обміну.